Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yoğun Bakım SHB 319 5 2 + 0 2 2
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. DİLEK AYGİN
Dersi Verenler Prof.Dr. DİLEK AYGİN,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yaşamı tehdit edici problemleri olan hastaların tanımlamasını yapabilen, kaliteli ve ileri yoğun bakım ve tedavi girişimlerini uygulayabilen, hasta yakınları ile diyalog kurabilen, koruyucu, iyileştirici ve rehabilite edici girişimleri uygulamaktan sorumlu sağlık profesyoneli yetiştirmek.

Dersin İçeriği

Yoğun bakıma ilişkin temel kavramların öğrenilmesi, kaliteli ve ileri yoğun bakım ve tedavi girişimlerini uygular.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yoğun bakıma ilişkin temel kavramları, genel prensipleri, araç ve gereçleri tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Yoğun bakım hemşiresinin görev, rol ve sorumluluklarını kavrar. Monitörizasyon ve hemodinamik izlemi bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Temel yaşam desteğine gereksinim duyan hastalarda kullanılabilecek ilaçlar hakkında bilgi kazanır Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, Soru-Cevap,
4 Ani Kardiyak Ölüm ve CPR hakkında bilgi beceri kazanır ve hasta bakımını en iyi şekilde yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun,
5 Temel EKG hakkında bilgi kazanır ve temel ritimleri tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama,
6 Şoktaki hastanın yoğun bakım ünitesindeki bakımı hakkında bilgi, beceri kazanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama,
7 Yoğun Bakım Ünitesinde karşılaşılabilecek etik konuları bilir ve gerekli önlemleri alır. Tartışma, Grupla Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Yoğun bakım ünitesinde yatan hastalarda yatağa bağlı gelişebilecek komplikasyonları tanır ve gerekli önlemleri alır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
9 Yoğun Bakımda Nozokomiyal/ Sağlık Hizmeti İle İlişkili Enfeksiyonları tanır ve önlemini alır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar,
10 Akut solunum yetmezliği hakkında yeterli bilgiye sahip olup, mekanik ventilatördeki hastanın bakımını en iyi şekilde yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
11 Koma ve mental durum değişikliği sebeplerini tanıyabilir ve bilinçsiz hasta bakımını optimum düzeyde yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
12 Yoğun Bakım Ünitesinde Beslenme/ Bulantı-Kusma/Konstipasyon-Diyare gibi ilgili durumlarda gerekli önlemleri alır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yoğun Bakım Dersine Giriş, Hasta Kabulü ve Taburculuğu
2 Yoğun Bakımda Monitörizasyon/Hemodinamik İzlem
3 Yoğun Bakımda Kullanılan İlaçlar
4 Ani Kardiyak Ölüm ve CPR (Kardiopulmoner Ressüsitasyon )
5 Temel EKG
6 Temel EKG
7 Yoğun Bakımda Şoktaki hastanın Takibi ve Bakımı
8 Ara Sınav
9 Yoğun Bakımda Hijyen Gereksinimi/Yoğun Bakımda Etik Sorunlar
10 Yoğun Bakımda Pozisyon Değişimi/Basınç Yaraları
11 Yoğun Bakımda Nozokomiyal/Sağlık Hizmeti İle İlişkili Enfeksiyonlar
12 Yoğun Bakımda Mekanik Ventilasyon ve Temel Bakım İlkeleri, COVID'li Hastanın Takibi ve Bakımı
13 Yoğun Bakımda Dispne/Deliryum/Kafa İçi Basınç Artışı Sendromu
14 Yoğun Bakımda Beslenme/Bulantı-Kusma/Konstipasyon-Diyare
Kaynaklar
Ders Notu

1) Basılmamış yoğun bakım ders notları

Ders Kaynakları

1) Birol,L., Akdemir, N., Bedük , T.:İç Hastalıkları Hemşireliği
Ankara, 1989.
2) Dahili ve Cerrahi hastalıklarda Bakım, Adana Nobel Tıp Kitabevi, 2010
3)Erdemir F. Hemşirelik Tanıları El Kitabı
4)Erwin R. Yoğun Bakımda Girişimler ve Teknikler. Çeviri
5)McCann J.A.S., Moreau D. (2008) Critical Care Nursing Made Incredibly Easy, 2nd edition, Lippincott Williams&Wilkins, USA.
6)Urden L.D., Stacy K.M., Lough M.E. (2004) Priorities in Critical Care Nursing, 4th edition, Mosby, USA.
7)Basılmamış yoğun bakım kurs notları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde yeni doğan ve ailenin bakım gereksinimlerini karşılayabilecek, kadın, üreme sağlığı ve sorunları konusunda bütüncül ebelik girişimlerini yapabilecek güncel bilgi, beceri ve tutuma sahiptir. X
2 Kadın, yenidoğan ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini bütüncül bir yaklaşımla ebelik süreci doğrultusunda karşılar. X
3 Eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini gebelik öncesi, gebelik, doğum ve doğum sonu dönemde kullanır. X
4 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle bilişim ve bakım teknolojilerini takip eder, prekonsepsiyonel dönemden doğum sonrası döneme kadar geçen süreçte ebelik uygulamalarında kullanır. X
5 Kadın ve yenidoğan bebeğe sahip aile ve yakınları ile etkili iletişim kurar. Sağlık ekibi, diğer disiplinler ve mesleki örgütlerle ile işbirliği içinde çalışır. X
6 Mesleki yabancı dilini kullanarak uluslararası literatürü takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
7 Ebelik alanında edindiği bilgi ve becerilerinin yanı sıra sosyal, kültürel ve entelektüel yönünü geliştirir.
8 Ebelik bakımını kültürel özelliklere, etik ilkelere, kalite yönetimine ve yasalara uygun gerçekleştirir. X
9 Ebelik ile ilgili bilimsel araştırmalarda sorumluluk alır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 2 2
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 59
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 2,36
Dersin AKTS Kredisi 2