Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Stoma ve Yara Bakım Hemşireliği HTP 524 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. DİLEK AYGİN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Stoma bakımında teorik, pratik ve klinik beceri kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Stomalı hasta bakımı, stomalı hastanın  preoperatif ve postoperatif bakımı

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Stomalı hastanın ameliyat öncesi bakımını uygular Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma,
2 Stomalı hastanın ameliyat sonrası bakımı uygular ve yönetir. Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
3 Sindirim sisteminin yapı ve fonksiyonları Gösterip Yaptırma, Grupla Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sindirim sisteminin yapı ve fonksiyonları
2 Stomaterapi ve Stoma Bakım Hemşiresinin Sorumlulukları
3 Türkiye ´de Stomaterapi ve Stoma Bakım Hemşireliği
4 Stoma endikasyonları
5 Stoma Bölgesinin Belirlenmesi
6 Stoma bakımı ve torba değişimi
7 Stoma komplikasyonları
8 Yara bakım ilkeleri
9 Stomalı hastanın ameliyat öncesi bakımı
10 Stomalı hastanın ameliyat öncesi bakımı
11 Stomalı hastanın ameliyat sonrası bakımı
12 Stomalı hastanın ameliyat sonrası bakımı
13 Bireyin ve Ailenin Stomaya Uyumunun Sağlanması
14 Taburculuk Eğitimi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Evidence-Based Nursing Care Guidelines Medical Surgical İnterventions 2008 (Ackley, Ladwig, Swan,Tucker)
-Cerrahi Hastalıklar ve Hemşirelik Bakımı (Ed; Prof Dr. Mehmet Mihmanlı, Sakarya Üniv. Yayını)
-Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı (Ed; Prof Dr. Fethiye Erdil, Hacettepe Üniv. Yayını)
-Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
-Lewis SM, Heitkemper MM, Dirksen SR, Medical- Surgical Nursing,Mosby Year Book, St. Louis, 2004.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans yeterliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. X
2 Etkili iletişim becerilerini kullanarak sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde çalışır. X
3 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerlere uygun davranır. X
4 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
5 Alanındaki güncel gelişmeleri ve katıldığı çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarır X
6 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. X
8 Birey, aile ve toplumun sağlık eğitimi, danışmanlık ve bakım gereksinimlerini uzmanlık düzeyinde bütüncül bir yaklaşımla karşılar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Performans Görevi (Seminer) 1 12 12
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6