Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sayısal Kontrol Sistemleri BSE 430 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Ayrık-Zaman Kontrol yöntemleri ve Kontrolcü tasarımın gerçekleştirilmesi
Dersin İçeriği Ayrık-zaman modelleme, geçici ve sürekli rejim analizi ve sayısal kontrolcü tasarımı
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sistemlerin ayrık-zaman modellenmesi Anlatım, Soru-Cevap,
2 Ayrık-zaman analiz ve sentez yapılabilmesi Anlatım, Tartışma,
3 Ayrık-zaman ve sürekli zaman ilişkisinin kurulabilmesi Anlatım, Soru-Cevap,
4 İstenen performansı sağlayacak olan Ayrık-zaman Kontrolcü P, PI, PID Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Ayrık-zaman durum uzay modelinin elde edilmesi ve tasarım Anlatım, Bireysel Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Zamanda Ayrılık Sistemlere Giriş.
2 Sinyal değiştirme, A/D ve D/A Dönüştürülücüler.
3 Örnekleme, Tutma fonksiyonları ve Matematiksel Modelleri.
4 Z-Dönüşüm Teknik ve Özellikleri
5 Modife edilmiş Z- Dönüşümü ve fark denklemleri çözümleri
6 Ayrık kapalı ve açık çevrim transfer fonksiyonları
7 Ayrık-sistemlerin geçici ve sürekli hal davranışları
8 ZDüzleminde kararlılık Yöntemleri
9 Z düzlemi ile S-düzlemi ilişkisi ve Z-düzleminde yer eğrisi çizimi
10 Ayrık Zaman-Kontrolörler P, PI, PID
11 AyrıkZamanlı kontrol sistemlerinde yer eğrisinde tasarım
12 Zamanda-Ayrık Sistemlerinin Durum Denklemlerinin elde edilmesi
13 Benzerlik dönüşümleri
14 Durum geri beslemeli durum uzayında tasarım
Kaynaklar
Ders Notu ders web sitesi
Ders Kaynakları 1. Discrete time Control Systems Ogata Katsuhiko, prentice Hall
2. Digital Control System Analysis and Design Charles L. Philips, H. Troy Nagle
3. Digital Control Systems, P.N. Paraskevopolos
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bilgisayar teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. X
3 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. X
4 Bilgisayar teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Bilgisayar teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak.
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak.
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek.
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak.
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek. X
10 Bilgisayar teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 15 15
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 4 3 12
Ödev 1 15 15
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 5