Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilgisayar Ağları Uygulamaları BSE 422 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri BSE 345, EBO 223, BSE244
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ASLAN ÇOBAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş.Gör.Barış Boru
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Ders, bilgisayar ağlarının teorik altyapısının pratik uygulamalarla pekiştirilmesini destekler. Ayrıca modelleme ve simülasyon araçlarının ağ araştırmasında nasıl kullanılacağını öğrenmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği Bu ders, ağ sistemlerinde karşılaşılan
karmaşıklık,
ölçeklenebilirlik,
uyum yeteneği,
beka
gibi ağ akış problemlerin modellenmesi, çözümü ve anlaşılmasına yönelik olarak modelleme ve simülasyon araçlarının kullanılmasını kapsamaktadır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ağ sistemlerinin modellenmesi ve simülasyonunun nasıl gerçeklendiğini öğrenmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Eğitsel Oyun,
2 Performans ölçümünde simülasyonun kullanımının değerlendirilmesi, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Ns2 simülasyon paketini kavramak Anlatım, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
4 Ayrık-olaylı (olay güdümlü) simülasyonun temellerinin anlaşılması ve, Eğitsel Oyun, Rol Oynama, Anlatım,
5 Bilgisayar ağlarında kullanılan protokollerin araştırılmasını öğrenmek. Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Modelleme ve Simülasyon Teorisi
3 Ayrık Olaylı Sistemler
4 DEVS modelleme ve Simülasyon teorisi
5 Olay güdümlü sistemler
6 Bilgisayar Ağları
7 Yönlendirme
8 Sıkışıklık Kontrolü, Yük Dengeleme
9 Ağların Optimizasyonu
10 Algoritmalar
11 Network Modelleme (ns2)
12 Ns2 temelleri
13 Simülasyon modellerin inşa edilmesi ve optimizasyonu
14 Modellerin onaylanması ve geçerli kılınması
Kaynaklar
Ders Notu Ns2 ders notları
Ders Kaynakları 1. Steenstrup, M. E. (Ed.). 1995. Routing in Communications Network. Prentice-Hall.
2. Network Flows: Theory, Algorithms and Applications, by Ravindra K. Ahuja, Thomas L. Magnanti and James B. Orlin, published by Prentice Hall 1993.
3. Zeigler, B.P., H. Praehofer, and T.G. Kim. 2000. Theory of Modeling and Simulation: Integrating Discrete Event and Continuous Complex Dynamic Systems. Second Edition Academic Press.
4. J. Walrand, and P. Varaiya, , High Performance Communication Networks, Morgan Kaufmann Publishers, 2nd edition, 2000.
5. Schwartz, M., Telecommunication Networks: Protocols, Modeling and Analysis, Addison Wesley, 1987.
6. Schwartz, M., Broadband Integrated Networks, Prentice-Hall, 1996
7. Hayes, J., Modeling and Analysis of Computer Communications Networks, Plenum, 1986.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bilgisayar teknolojisi alanında araştırma ve uygulamaya yönelik güncel bilgi ve becerilere sahip olmak. X
2 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili eğitim araç ve gereçleri etkin kullanabilmek. X
3 Bilgisayar teknolojisi ile ilgili konularda eğitim programı geliştirebilmek, bunları yazılı ve sözlü olarak uygulayabilecek iletişim yeteneğine sahip olmak. X
4 Bilgisayar teknolojisi alanında projelendirme, tasarlama ve uygulama çalışmalarını gerek bağımsız olarak ve gerekse ortak zeminlerde yürütme bilgi ve becerilere sahip olmak. X
5 Bilgisayar teknolojisi alanında bilimsel ve toplumsal sorunlar karşısında sorgulayıcı, yorumlayıcı, çözüme katkı sağlayıcı ve etik denetime açık yaklaşımlara sahip olmak. X
6 Çevre bilincine sahip olmak, bunu uygulamak ve yaygınlaştırmak.
7 Toplumla ve çeşitli toplum örgütleriyle etkin bir şekilde çalışabilmek.
8 Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine ve sosyal haklarının korunmasına yönelik etkinlikleri planlayıp yönetebilmek, onların küresel ölçekte sorumlu bireyler olarak yetişmesine katkıda bulunmak.
9 Kendi kendine ve hayat boyu öğrenim ilkelerini benimsemek.
10 Bilgisayar teknolojisi alanında profesyonel gelişimlerini sürdürebilmek ve farklı uygulamaları yerinde inceleyebilmek üzere ulusal/uluslararası hareketlilik ve ortaklık faaliyetlerinde bulunmak.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 4
1. Ödev 2
1. Performans Görevi (Seminer) 10
2. Kısa Sınav 4
2. Ödev 2
3. Kısa Sınav 4
3. Ödev 2
4. Kısa Sınav 4
4. Ödev 2
5. Kısa Sınav 4
5. Ödev 2
6. Ödev 2
7. Ödev 2
8. Ödev 2
9. Ödev 2
10. Ödev 2
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 10 5 50
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 1 1
Toplam İş Yükü 134
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,36
Dersin AKTS Kredisi 5