Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İletişim Bilimlerine Giriş BH 603 1 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET GÜZEL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu derste iletişim kavramı, iletişim araçlarının doğuşu, gelişimi, iletişim sürecinin işleyişi ve iletişim türleri açıklanarak, öğrencilerin iletişim modellerini eleştirel bir yaklaşımla kavrayıp kitle iletişim araçları ve toplum üzerindeki etkisi hakkında bilgi edinmesi amaçlanmaktadır. Ayrıca öğrencilerin etkili ve ikna edici iletişim kurabilmeleri için uygun teknikleri seçme ve uygulama becerisi kazanmaları da hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği İletişim Nedir? İletişimin Temelleri, İletişim Teorileri ve Süreci, İletişim Çeşitleri: Kişisel ve kişilerarası iletişim, Sözlü ve Sözsüz İletişim, Grup İletişimi ve Örgütsel İletişim, Kitle İletişimi, İletişim Modelleri, Etkili İletişim, İkna Edici İletişim, İletişim Araştırmaları Tarihi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İletişim olgusunu tanımlar ve iletişim sürecinin işleyişini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 İletişimin birey ve toplum için önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 3) Kitle iletişim araçlarının fonksiyonlarını ve önemini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 İkna edici ve etkili bir şekilde sözlü ve sözsüz anlatım biçimleriyle kendini ifade etmeyi gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
5 İletişim alanındaki kuram, yöntem ve modelleri açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Kitle kültürü ve popüler kültürün tanımlanmasına yönelik bilgiye sahip olu Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 İletişim alanında yapılan araştırmaları eleştirel bir bakış açısıyla çözümler. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İletişim Nedir? İletişimin birey ve toplum açısından önemi ve işlevi
2 İletişim Sürecinin Unsurları: Kaynak, kod, kanal, mesaj, hedef kitle ve geri besleme
3 İletişim Sürecinin İşleyişi
4 İletişim Çeşitleri: Kişi içi iletişim ve kişiler arası iletişim olguları
5 Yazılı ve Sözlü İletişim; Yazılı olmayan Sözsüz İletişim
6 Grup İletişimi ve Örgütsel İletişim
7 İletişim Araçlarının Gelişimi
8 Kitle İletişim Araçları, İşlevleri ve Etkileri
9 Ara Sınav
10 Temel İletişim Modelleri
11 İkna edici iletişim
12 Sınıf ortamında ve iş yaşamında etkin iletişim tekniklerinin kullanılması uygulamaları
13 İletişim Araştırmaları Tarihi
14 Kitle Kültürü ve Popüler Kültür
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları 1. Windahl S., Mcquail D., Kitle İletişim Çalışmalarında İletişim Modelleri, İstanbul: İmge Kitabevi Yayıncılık, 1997.

2. IŞIK, Metin, İletişimden Kitle İletişime. Konya: Mikro Yayınları, 2000.

3. Alemdar, Korkmaz . İletişim ve Tarih. Ankara: Ümit Yayıncılık, 2001.
4. FISKE, John. İletişim Çalışmalarına Giriş. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 2003.

5. Oskay, Ünsal. İletişimin ABC’si. İstanbul: Der Yay. 2007.
6. Mutlu, Erol. İletişim Sözlüğü.Ankara, Ayraç, 2008.
7. IŞIK, Metin, Sizinle İletişebilir Miyiz?, Eğitim & Akademi Yayınları, Konya, 2011.
8. IŞIK, Metin: Etkili İletişim ve Beden Dili, Sakarya, 2012.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İletişim bilimlerinin çeşitli alanlarında doktora düzeyinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olmak. X
2 Alanla ilgili güncel çalışmaları, gelişme ve yenilikleri takip edebilmek. X
3 Alandaki ampirik ve teorik çalışmaları analiz edebilmek ve tartışabilmek. X
4 İletişim bilimlerine ilişkin hem teorik hem uygulamalı bir araştırmayı yürütebilecek donanıma sahip olmak. X
5 Ulusal ve uluslararası düzeyde bilgiye erişme, araştırma yapabilme, veri toplama ve bu verileri çözümleyip yorumlayabilmek yetisine sahip olmak. X
6 Farklı disiplinlerle etkileşim kurabilmek ve disiplinlerarası çalışmalar üretebilme becerisi geliştirmek. X
7 Ulusal ve uluslararası düzeyde yayın yapabilmek ve literatüre katkı sağlayabilmek. X
8 Tüm bu çalışmalar süresince etik sorumlulukların bilincinde olmak ve buna uygun davranmak. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6