Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türkiye’De Kalkınma ve İstihdam CEK 361 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. EMEL ÇETİNKAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Yunus Yiğit

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kalkınma ile büyüme arasındaki farkı, özellikle az gelişmiş ülkeler ve gelişmiş ülkeler yönünden, kalkınmanın dinamik faktörlerine de değinerek ortaya koymak; Türkiye için kalkınma insan gücünü ön plana alarak emeğin iş bulup, hakkını alabileceği istihdam imkânları gelişmiş bir iş piyasası tesis için gerekli politikaları ele almaktır

Dersin İçeriği

Kalkınma ve büyüme kavramlarının farkı; halen gelişmiş ülke sayılan Türkiyenin kalkınma çerçevesinde geliştirdiği insan gücü, istihdam ve işsizlik politikalarının iş piyasasındaki iş piyasasındaki formel-enformel ve sendikal sorun ve çözümler ve bu bağlamda kalkınma stratejilerinin analizi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kalkınma ve büyüme kavramının farkını ve gelişmiş ülkeler için kalkınmanın önemini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 İnsan gücü ve emek ile kalkınmanın ilişkisini açıklar Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Anlatım,
3 Türkiyede istihdam ve işsizlik sorunu ve bunun çözümünde iş piyasalarında uygulanabilecek politikaları inceler Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Türkiyede kalkınma strateji ve politikalarının uygulanmasında ekonomi-politik etkileri açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Türkiyede iktidar ve diğer partilerin kalkınma stratejisi ve istihdam politikalarını tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Türkiyede iktidarın kalkınma stratejisi ve programının uygulanmasını güncel olarak değerlendirir Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kalkınma ve büyüme kavramları Sachs, Wolfgang (2007),Kalkınma Sözlüğü, Çev: Oktay Etiman, Özgür Üniversite.
2 Kalkınmanın dinamik unsurları Han, Ergül ve Ayten Ayşen (2006), Kalkınma Ekonomisi, NOBEL YAYIN DAĞITIM
3 Kalkınma ve insan gücü Şenses, Fikret (1996), Kalkınma İktisadı İLETİŞİM YAYINLARI.
4 Kalkınma ve emek piyasaları Yozgat; Fazıl (2002), Toplumsal Değişme ve Ara İnsan Gücü Yoluyla Kalkınma NOBEL YAYIN DAĞITIM.
5 İstihdam politikaları Selamoğlu; Ahmet (2002), Gelişmiş Ülkelerde İstihdam Politikaları, Esneklik Arayışı ve Etkileri, Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (4) 2002/2: 33-63
6 Esnek istihdam piyasası ve yeni uygulamalar Oktay, Ertan (2006), Makro iktisat teorisi ve politikası, İstanbul : Maltepe Üniversitesi, 2006
7 Deregulasyon ve kalkınma anlayışındaki değişim Aktan, Coşkun Can (1999) YENİ DEĞİŞİM DİNAMİKLERİ VE DEVLETİN YENİ ROLÜ, Türkiye Günlüğü, Sayı 56, Yaz 1999. S. 78-88. http://www.canaktan.org/canaktan_personal/canaktan-arastirmalari/devlet-reformu/aktan-yeni-degisim-dinamikleri.pdf
8 Türkiyede emek piyasasının yapısı Ansal, Hacer ve diğ. (2000), Türkiye emek piyasasının yapısı ve işsizlik, İstanbul : Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı, 2000
9 İstihdam ve işsizlik sorunları Biçerli, Mustafa Kemal (2004) İşsizlikle Mücadelede Aktif İstihdam Politikaları, Eskişehir : Anadolu Üniversitesi.
10 Türkiyede kalkınma stratejileri ve istihdam ilişkisi Yosmaoğlu, Nevzat (2008), TÜRKİYE´DE KALKINMAVE İSTİHDAM SORUNLARI, MÜLKİYELİLER BİRLİĞİ DERGİSİ CİLT: XXI SAYI: 202, http://www.mulkiyedergi.org/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=93&Itemid=2
11 İşsizlik ve kriz ekonomisinin getirdikleri Gürsel, Seyfettin ve diğ. (2000), Türkiyede işgücü piyasası ve işsizlik, İstanbul : TÜSİAD, 2002
12 Enflasyondan stagflasyona istihdam politikaları ESAM (2007) TÜRKİYE EKONOMİSİ 2006 YILI EKONOMİK DEĞERLENDİRMESİ VE 2007YE BAKIŞ RAPORU, ESAM KONYA ŞUBESİ, http://www.esamkonya.org/Images/Resimler_Dosyalar/ESAM_2006%20EKONOMIK_RAPOR.pdf
13 Örgütlü emek piyasaları ve sendikacılık Urhan, Betül (2004)Sendikal Örgütlenme Bunalımı ve Türkiyedeki Durum, İstanbul, Petrol-iş yayını, 2004, s.249-259
14 Toplu pazarlık sisteminin gidişi ve istihdam politikaları KÖRPE, Hayati (2003), Toplu Pazarlık Ve İşsizlik , İSGUCDERGI, Yıl 2003, Cilt 5, Sayı 1. http://www.isgucdergi.org/?p=arc_view&ex=24&inc=arc&cilt=5&sayi=1&year=2003
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Savaş, Vural (1999), İktisadi Kalkınma, T.C. Anadolu Üniv.Yayınları No: 1121, Açıköğretim Fakültesi Yayınları No. 604. Anadolo Üniversitesi, İktisat Fakültesi Ders Kitapları Yayın No:37, Eskişehir.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslararası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve bunları çalışma ortamında kullanır X
2 Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olur, bunları pratik durumlara uygular ve yorumlar X
3 Sosyal adalete değer verir ve sosyal adalet bilincine sahip olur X
4 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade edebilir, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilir, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olur X
5 Eleştirel düşünebilir, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütebilir, farklı kaynaklardan bilgi elde edebilir ve analiz etme becerisine sahip olur ayrıca inisiyatif kullanabilir X
6 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olur, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilir ve doğru tahminlerde bulunur, nedensel ilişkileri göz önünde bulundurur, analitik düşünce yapısına sahip olur ve stratejik yaklaşım geliştirebilir X
7 Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olur
8 Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olur, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilir
9 Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olur; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olur ve bu yazılımları kullanabilme becerisi kazanır
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olur X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5