Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Çalışma Hayatının Denetimi CEK 262 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. SİNEM YILDIRIMALP
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Akın ÖZDEMİR

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Dünyada ve ülkemizde çalışma yaşamının denetimi ve denetim sistemlerinin işleyişini öğrenmek

Dersin İçeriği

Çalışma yaşamının uluslararası normları kapsamında Dünya´da ve Türkiye´de çalışma hayatının denetiminin incelenmesi ve değişen koşullar karşısındaki gelişimin değerlendirilmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Çalışma yaşamına ait temel kavramları detaylı olarak öğrenir
2 Çalışma yaşamı ile ilgili sorunlar hakkında bilgi sahibi olur.
3 Türkiye´de çalışma yaşamını düzenleyen kanunlar hakkında detaylı bilgi sahibi olur
4 Türk çalışma yaşamında karşılaşılan sorunlar hakkında çözüm yolları bulunur
5 İş denetimi ve iş müfettişliği hakkında bilgi sahibi olur
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Çalışma yaşamı ve Çalışma yaşamında karşılaşılan sorunlar
2 Çalışma yaşamını/ Emek piyasalarını düzenleyen uluslararası normlar
3 Dünya´da ve Türkiye´de iş denetiminin tarihçesi-Çalışma ilişkilerinin iş denetiminin konusu olması
4 İş denetiminin uluslararası dayanağı ve ulusal düzenlemeler
5 İnsana yakışır iş kavramı ve iş denetiminin önemi
6 İş denetim sisteminin amacı, işleyişi ve yapılandırılması
7 Vize
8 Dünyada iş denetim sistemi
9 İş müfettişliği, görev ve yetkileri
10 4857 sayılı İş Kanunu kapsamında Türkiye´de çalışma yaşamının denetimi ve teftişi
11 Türkiye´de İş sağlığı ve güvenliği
12 İş denetiminde karşılaşılan sorunlar
13 Çalışma yaşamının denetimine ilişkin proje ve raporların değerlendirilmesi
14 Final
Kaynaklar
Ders Notu

Sarı, Osman, "Türkiye´de İş Denetimi", Doktora Tezi, İstanbul Ü. SBE, İstanbul, 1993
Muzaffer Delice, "İş Denetim Sisteminin Görevleri", İş Denetimi Bülteni, Sayı 7
Demircioğlu, Murat ve Tankut Centel, İş Hukuku, Beta Basım Yayım Dağıtım A.Ş., 7. Basım, İstanbul, 1999.
Bülent Piyal, , "Dünya İş Denetim Sistemleri, Küresel Değişim ve Türkiye", İşçi Sağlığı İş Güvenliği Kongresi (11-12 Mayıs 2001/Adana) Bildiriler Kitabı,TMMOB Makine Mühendisleri Odası, Yayın No: E/2001/263, Adana, 2001
Gonca Şahin, "İş Teftişinin Görev Alanları ve İşlevleri", İş Denetimi Bülteni, Sayı 16
Bülent Piyal, " Dünyada İş Denetim Sistemleri, Küresel Değişim ve Türkiye", İş Denetim Bülteni, Sayı 16
Gonca Şahin, "Türkiye´de İş Denetiminin Hukuksal Dayanakları ve Tarihsel Gelişimi", İş Denetimi Bülteni
O.Nejat Güneri, "İkibinli Yıllara Girerken Türkiye´de İş Denetimine Genel Bakış", İş Denetimi Bülteni, Sayı 16
İş Teftiş Kurulu Başkanlığı, İş Teftişi Rehberi, Ankara, 1998
Uluslararası Çalışma Bürosu, Çalışma Yaşamının Uluslararası Kuralları, Ankara, 1989
Gonca Şahin, Sanayi ve Ticarette İş Teftişi Hakkındaki 81 sayılı Uluslararası Çalışma Sözleşmesi: Türkiye ve Diğer Ülkelerdeki Uygulaması
Ceran, Canpolat, "Türk ve Alman İş Teftiş Sistemlerinin Karşılaştırılması ve Toplu Değerlendirme II", İş Denetimi Bülteni, Sayı 17, Ankara, Mayıs-Ağustos 2002
Delice, Muzaffer, "İş Denetim Sisteminin Görevleri", İş Denetimi Bülteni, Sayı 7, Ankara, Mayıs 2000

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslararası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve bunları çalışma ortamında kullanır X
2 Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olur, bunları pratik durumlara uygular ve yorumlar X
3 Sosyal adalete değer verir ve sosyal adalet bilincine sahip olur X
4 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade edebilir, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilir, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olur
5 Eleştirel düşünebilir, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütebilir, farklı kaynaklardan bilgi elde edebilir ve analiz etme becerisine sahip olur ayrıca inisiyatif kullanabilir X
6 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olur, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilir ve doğru tahminlerde bulunur, nedensel ilişkileri göz önünde bulundurur, analitik düşünce yapısına sahip olur ve stratejik yaklaşım geliştirebilir X
7 Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olur X
8 Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olur, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilir
9 Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olur; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olur ve bu yazılımları kullanabilme becerisi kazanır X
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olur X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 5
2. Kısa Sınav 5
1. Ödev 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5