Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Araştırma Yöntemleri CEK 206 4 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

İş Piyasaları Analizi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. AKIN ÖZDEMİR
Dersi Verenler Arş.Gör.Dr. CİHAN DURMUŞKAYA, Arş.Gör.Dr. AKIN ÖZDEMİR,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Fatih SERT

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu dersin amacı öğrenciye sosyal bilimlerde kullanılan araştırma yöntemlerini tanıtmaktır. 

Dersin İçeriği

Bu derste öncelikle, kaynak arama-tarama, kaynak gösterme ve yazım kuralları konuları anlatılacaktır. Daha sonra bilim felsefesi ile ilgili kısa bilgiler verilecektir. Bunu takiben araştırma konusu seçimi, nitel ve nicel araştırma teknikleri ele alınacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal bilim felsefesini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Rol Oynama,
2 Bilimsel araştırmalarda kaynak kullanma ve atıf verme yöntemlerini sıralar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Rol Oynama,
3 Araştırma önerisi geliştirir, başından sonuna araştırma sürecini tasarlar Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Rol Oynama,
4 Nitel araştırma tekniklerinden en az birini kullanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Rol Oynama,
5 Nicel araştırma tekniklerinden en az birini kullanır Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Rol Oynama,
6 SPSS istatistik yazılımını kullanarak veri analizi yapar Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bilim ve bilimsel araştırma Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Adapazarı: Değişim
2 Bilimsel araştırma süreci ve araştırma konusunun seçimi Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Ek 361-363.slayt 1
3 Eleştirel kaynak incelemesi ve hipotez geliştirme Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Ek 361-363.
4 Bilimsel araştırmada veri Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 1. Bölüm 1-14.
5 Bilimsel araştırmada ölçme ve ölçekler Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 1. Bölüm 1-14.
6 Araştırma evreni ve örneklem Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 1. Bölüm 1-14.
7 Verinin analize hazırlanması Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 2. Bölüm 19-42.
8 Farklılıkları incelemeye yöneliz analiz yöntemleri Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 2. Bölüm 19-42, 3. Bölüm 43-62.
9 İlişkileri incelemeye yöneliz analiz yöntemleri Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Adapazarı: Değişim
10 Faktör analizi Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 5. Bölüm 99-118, 6. Bölüm 121-134.
11 Nitel araştırma yöntemleri Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 7. Bölüm 137-167.
12 Araştırma raporunun hazırlanması Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 10. Bölüm 247-265.
13 SPSS uygulamaları Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 11. Bölüm 267-276
14 Akademik çalışma kültürü ve genel değerlendirme Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 11. Bölüm 267-276
Kaynaklar
Ders Notu

Altunışık, R., Çoşkun, R., Bayraktaroğlu, S., Yıldırım, E. (2007), Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Adapazarı: Değişim

Ders Kaynakları

Remzi Y. Kıncal, Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Akademik Yayıncılık

Atila Yüksel, Akan Yanık, Reyhan A. Ayazlar (Edt.), Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Seçkin Yayıncılık

Gulbenkian Komisyonu (1996), Sosyal Bilimleri Açın, çev. Şirin Tekeli, İstanbul: Metis.

Serdar, Ziyaeddün, (2001) Thomas Kuhn ve Bilim Savaşları, İstanbul: Everest

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Endüstri İlişkileri, Sosyal Politika, İnsan Kaynakları ve İş ve Sosyal Güvenlik Hukuku alanlarında ulusal ve uluslararası düzeylerde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur ve bunları çalışma ortamında kullanır X
2 Endüstri İlişkileri ile ilgili temel mevzuata hâkim olur, bunları pratik durumlara uygular ve yorumlar X
3 Sosyal adalete değer verir ve sosyal adalet bilincine sahip olur X
4 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olmakla beraber alanıyla ilgili kuramsal ve pratiksel bilgileri doğru ve etkili bir şekilde ifade edebilir, bilgileri ve düşünceleri başkalarının anlayabileceği şekilde iletebilir, yorumlama, eleştirebilme yeteneğine ve yüksek ikna gücüne sahip olur X
5 Eleştirel düşünebilir, alternatif çözümlerin, değerlendirmelerin ve sorunlara yaklaşım yollarının zayıf ve kuvvetli yönlerini tanımlamak için akıl yürütebilir, farklı kaynaklardan bilgi elde edebilir ve analiz etme becerisine sahip olur ayrıca inisiyatif kullanabilir X
6 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip olur, bunlar doğrultusunda alınacak kararların sonuçlarını öngörebilir ve doğru tahminlerde bulunur, nedensel ilişkileri göz önünde bulundurur, analitik düşünce yapısına sahip olur ve stratejik yaklaşım geliştirebilir X
7 Takım çalışmasına yatkın, liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olur X
8 Kelime anlamı, kompozisyon kuralları ve gramer dâhil olmak üzere bir yabancı dilde bilgi sahibi olur, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilir
9 Temel Bilgisayar kullanım bilgisine sahip olur; insan kaynakları ve çalışma ilişkilerinde kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olur ve bu yazılımları kullanabilme becerisi kazanır
10 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olur X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 3 10 30
Ödev 0 10 0
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 135
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,4
Dersin AKTS Kredisi 5