Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Anayasa Hukuku SBK 203 3 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU,
Dersin Yardımcıları

Ali ÖZDEMİR

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersin amacı; Türk anayasacılığının tarihsel gelişimi, 1982 Anayasasının yapılışı ve genel özellikleri; 1982 Anayasası ile kurulan yasama yürütme ve yargı organlarının işleyişi ve temel hak ve özgürlükler hakkında öğrencilerin genel çerçevede bilgi edinmelerini sağlamaktır. 

Dersin İçeriği

1876 Anayasası, 1921 ve 1924 Anayasaları; 1961 Anayasası hakkında tanıtıcı bilgiler verildikten sonra 1982 Anayasasının yapılış ve değiştirilişi, belirgin özellikleri; Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel ilkeleri; 1982 Anayasasında temel hak ve özgürlükler, 1982 Anayasasında anayasaya uygunluk denetimi, 1982 Anayasasında yasama organı ve yürütme ile ilişkileri ile yargı organının genel esaslarına değinilecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Osmanlı-Türk anayasacılığı ile batı anayasacılığını karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 1921 Anayasasının özelliklerini sıralar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 1924 Anayasası ile getirilen demokrasinin nasıl bir demokrasi olduğunu ve bunun uygulamadaki sakıncalarını belirtir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 1982 Anayasasının yapılışını yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 1982 Anayasasının hangi yönleriyle katı anayasa olduğunu tespit eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 1982 Anayasasında Türkiye Cumhuriyeti Devletinin temel niteliklerini sayar ve kısaca açıklamalar getirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 1982 Anayasasına göre temel hak ve özgürlüklerin sınıflandırmasını yapar ve örneklerle gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 1982 Anayasasına göre hak ve özgürlüklerin sınırlandırılması ve durdurulması hakkında bilgi verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 1982 Anayasasına göre anayasa değişiklikleriyle ilgili süreçleri çeşitli açılardan analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
10 1982 Anayasasına göre yasama dokunulmazlığıyla yasama sorumsuzluğu arasındaki farkı bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
11 TBMM?nin görev ve yetkilerini sayar ve bunlar hakkında kısaca açıklamalarda bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
12 1982 Anayasasına göre Anayasallık denetiminin kim tarafından ve hangi yollarla yapıldığını örneklerle gösterir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Osmanlı-Türk anayasacılık hareketleri ile batı anayasacılık hareketlerinin karşılaştırılması. Yazılı anayasa öncesi anayasacılık hareketleri (Senedi ittifak, Tanzimat ve Islahat Fermanları) Gözler, Kemal (2008), Anayasa Hukukunun Genel Esaslarına Giriş, Ekin Yay.,Bursa,s. 1-20,Teziç, Erdoğan (1998), Anayasa Hukuku (Genel Esaslar) Beta Yay.,s.1-50, Kaboğlu, İbrahim, Özden (2006) Anayasa Hukuku Dersleri-Genel Esaslar,Legal Yay.İst 2006,s.1-18
2 1876 Kanuni Esasisi ve 1909 Değişiklikleri ve 1921, 1924 ve 1961 Anayasaları Gözler, 2008: 21-33.Erdoğan, Mustafa (2006), Anayasa Hukuku, Orion Yay., Ankara 2005, ss. 37-49, Teziç, 1998: 134-146.Kaboğlu, 2006: 2-20.
3 1982 Anayasası?nın Oluşumu ve Genel Özellikleri Gözler, Kemal, Kurucu Güç, Ekin Yay., Bursa 1997. Gözler, 2008: 44-62.Teziç, 1998: 147-171, Kaboğlu, 2006, 21-33.
4 1982 Anayasası?na göre Cumhuriyetin Temel Nitelikleri (1) Erdoğan, 2006: 50-58, Gözler, 2008: 33-41.Teziç, 1998: 171-214, Kaboğlu, 2006: 308-377.
5 1982 Anayasası?na göre Cumhuriyetin Temel Nitelikleri (2) Gözler, 2008: 64-78.Erdoğan, 2006: 17-26.Teziç, 1996: 108-121.Kaboğlu, 2006: 51-93.
6 1982 Anayasası?nda Temel Hakların Sınırlandırılması ve Durdurulması Gözler, 2008: 90-120.Teziç, 1998: 121-133.Kaboğlu, 2006: 137-159. Erdoğan, 2006: 27-28.
7 1982 Anayasası?nda Yasama organı, nitelikleri, kompozisyonu Gözler, 2008: 90-120. Teziç, 1998: 121-133. Kaboğlu, 2006: 137-159. Erdoğan, 2006: 27-28.
8 1982 Anayasası?nda Yasama Organının görev ve yetkileri Teziç, 1998: 393-433. Gözler, 2008: 123-162. Erdoğan, 28-36. Kaboğlu, 2006: 114-130.
9 ARASINAV
10 1982 Anayasası?nda Yürütme Organının oluşumu ve diğer organlarla ilişkileri, yürütmenin işlemleri ve olağanüstü yönetim usulleri Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186 Kaboğlu, 2006: 163-201.
11 1982 Anayasası?nda Yürütme Organının oluşumu ve diğer organlarla ilişkileri Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186. Kaboğlu, 2006: 163-201.
12 1982 Anayasası?nda Yargı Organı?nın anayasal ilkeleri ve Yüksek Mahkemeler Gözler, 2008: 190-214. Teziç, 1998: 215-344.
13 1982 Anayasası?na göre Anayasa Mahkemesi?nin yapısı görev ve yetkileri Gözler, 2008: 217-230 Kaboğlu, 2006: 207-237.
14 1982 Anayasası?na göre Türk Anayasa Yargısının İşleyişi Erdoğan, 2006: 68-73. Gözler, 2008: 229-237. Kaboğlu, 2006: 239-262.
Kaynaklar
Ders Notu

1- Yavuz Atar, Türk Anayasa Hukuku, Mimoza yay., Konya 2007.
2- Kemal Gözler, Türk Anayasa Hukuku, Ekin Kitabevi, Bursa 2008.
3- Ergun Özbudun, Türk Anayasa Hukuku , Yetkin Yay., İstanbul 2006.
4- Hasan Tunç- Faruk Bilir, Anayasa Hukuku, Gazi Kitabevi, Ankara 2005.
5- Necmi Yüzbaşıoğlu ve Bülent Tanör, 1982 Anayasasına Göre Türk Anayasa Hukuku, YKY Yay., İstanbul 2007.

Ders Kaynakları

T.C. 1982 Anayasası. anayasa. gov.tr´de; anayasa.gen.tr´de Türk anayasa hukuku dersi içeriğiyle ilgili makaleler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. X
3 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. X
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilir. X
5 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. X
6 Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. X
7 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. X
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. X
9 Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. X
10 Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilir. X
11 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
2. Kısa Sınav 10
3. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 7 7
Ödev 1 4 4
Final 1 9 9
Toplam İş Yükü 132
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,28
Dersin AKTS Kredisi 5