Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yerel Demokrasi ve Yönetişim SBK 422 8 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AZİZ TUNCER
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Ensar Kıvrak

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Demokrasi ve yönetişimin yerel yönetimler düzeyinde uygulanmasıyla ilgili teorik ve pratik bilgiye sahip olma.

Dersin İçeriği

Yerel demokrasi kavramı, yerel katılım türleri ve uygulamaları, yerel yönetişim kavramı, yerel yönetimlerde yönetişim uygulamaları, Yerel GÜndem 21 süreci, Türkiye´de yerel demokrasi ve yönetişim sorunları

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Demokrasi modellerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 Farklı ülkelerde ve Türkiye´de yerel katılım türlerini ve uygulamalarını öğrenir ve değerlendirebilir. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, Anlatım,
3 Yerel yönetişim uygulamalarını anlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Yerel gündem 21 sürecini ve günümüze yansımalarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
5 Türkiye´de yerel katılım ve yönetişim sorunlarını analiz ederek çözümler üretebilir. Problem Çözme, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Demokrasinin farklı anlamları ve temel özellikleri
2 Demokrasi türleri: Temsili ve katılımcı demokrasi
3 Yeni demokrasi türleri: Radikal demokrasi, müzakereci demokrasi, birleştirici demokrasi
4 Demokrasinin yerel yönetimler açısından anlamı ve önemi
5 Yerel yönetimlerde katılım türleri
6 Yerel yönetimlerde katılım uygulamaları
7 ARA SINAV
8 Yönetişim ve temel özellikleri
9 Yönetişim türleri
10 Yerel Gündem 21 ve yerel yönetişim
11 Yerel yönetişim uygulamaları
12 Türkiye´de yasal ve uygulama boyutlarıyla yerel demokrasi ve yönetişim
13 Yerel yönetimlerde karar alma, politika oluşturma ve yönetişim
14 Türkiye´de yerel demokrasi ve yönetişim sorunları
Kaynaklar
Ders Notu

- Çukurçayır, M. A. (2002), Siyasal Katılma ve Yerel Demokrasi, Çizgi Kitabevi, Konya.
- Çukurçayır, M. A. (2010), Yönnetişim: Kuram, Boyutlar, Uygulama, Çizgi Kitabevi, Konya.

Ders Kaynakları

- Görmez, K. (1997), Yerel Demokrasi ve Türkiye, Vadi Yayınları, Ankara.
- Güler, M. (2009), Toplumcu Belediyecilik&Yerel Yönetimlerde Sosyal Demokrasi Teorik Yaklaşımlar, Kalkedon Yayınları.
- Göymen, K. (2010), Türkiye´de Yerel Yönetişim ve Yerel Kalkınma, Boyut Yayınları, İstanbul.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi, sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olur. X
2 Ulusal ve uluslararası düzeyde başta kamu yönetimi olmak üzere hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder. X
3 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilmek, çözüm önerileri üretebilmek, politika, program ve karar taslaklarını hazırlama yetkinliğine sahip olur. X
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim olmak, mevzuat değişikliklerini takip etmek, mevzuatı yorumlayabilmek ve uygulamaya aktarabilir. X
5 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetimi alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olur. X
6 Kamu kurum ve kuruluşları ve siyasi kurumlar ile birlikte özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, finans ve denetim gibi yönetim alanlarının gerektirdiği niteliklere sahip olur. X
7 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olur. X
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemlerini takip etmek ve bunları etkili bir şekilde kullanabilir. X
9 Türkçeyi iyi kullanmak, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olmak, kendini doğru şekilde ifade edebilmek ve empati yeteneğine sahip olur. X
10 Akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilmek, araştırma süreçlerine hâkim olmak, nitel ve nicel veri analizi için paket bilgisayar programlarını kullanabilir. X
11 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme becerilerine sahip olur. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 75
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 5
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5