Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Anayasa Hukuku SBK 104 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi SERDAR KORUCU,
Dersin Yardımcıları

Arş.Gör. Ömer Can BAŞ

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı

Anayasa ve anayasacılık kavramını, anayasaların yapılış ve değiştirilişlerini; devletin somut görünümü ve işleyiş esaslarını, devletlerin biçimleri, kompozisyonları ve siyasal yapıları yönünden ayrımlarının, egemenliğin kullanım biçimleri ve sınırları konularında öğrencilerin genel çerçevede bilgi edinmelerini sağlamak

Dersin İçeriği

Anayasa kavramı ve anayasacılık düşüncesi; kurucu güç kavramı ve ortaya çıkış ve kullanılış yöntemleri; anayasa yargısı ve modelleri; devletin unsurları ve türleri; güçler ayrılığı ve hükümet sistemleri, temel hakların genel esasları konuları ele alınacaktır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anayasa kavramını ortaya koyar; diğer hukuk kurallarından ayırır. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
2 Anayasaları çeşitli açılardan sınıflandırır ve eline aldığı bir anayasayı bu ayırımlar içerisinde değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
3 Anayasallık denetiminin anlamını bilir ve denetim modelleri hakkında bilgiler verir. Soru-Cevap, Anlatım, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
4 Anayasaların kimin tarafından, hangi durumlarda yapıldığını ortaya koyar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
5 Demokratik anayasanın nasıl yapılacağını ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
6 Türev kurucu güç hakkında bilgi verir; asli kurucu güç ile farkını ifade eder. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
7 Monarşi ile cumhuriyet arasındaki ilişki ve farklılıkları analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
8 Federal devleti ile üniter devleti karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
9 Bir devlete ait özellikler verildiğinde bu devletin üniter mi, federal mi, bölgesel modelde mi olduğu hakkında hükümlerde bulunur. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
10 Demokratik rejimleri diğerlerinden ayırır ve siyasal rejimlerle ilgili analizler yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
11 İnsan haklarını çeşitli açılardan sınıflandırır ve örnekler verir. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
12 Avrupa insan hakları sözleşmesinin ulusal anayasal düzenler üzerindeki etkilerini değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı),
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Anayasa, anayasa hukuku kavramı, anayasa hukukunun hukuk dalları arasındaki yeri, anayasa hukukunun kaynakları Gözler, Kemal(2008), Anayasa Hukukunun Genel Esaslarına Giriş, Ekin Yay., Bursa 2008, ss. 1-20,Teziç,Erdoğan(1998), Anayasa Hukuku(Genel Esaslar), Beta Yay., s.1-50,Kaboğlu, İbrahim, Özden(2006) Anayasa Hukuku Dersleri-Genel Esaslar,Legal Yay. İst,s.1-18
2 Anayasacılık hareketleri ve anayasaların çeşitli açılardan sınıflandırılması Gözler, 2008: 21-33.Teziç, 1998: 134-146.Erdoğan, Mustafa (2006), Anayasa Hukuku, Orion Yay., Ankara 2005, ss. 37-49, Kaboğlu, 2006: 2-20.
3 Anayasaların yapılış ve değiştirilişleri Gözler, Kemal, Kurucu Güç, Ekin Yay., Bursa 1997.Gözler, 2008: 44-62.Teziç, 1998: 147-171. Kaboğlu, 2006, 21-33.
4 Anayasanın üstünlüğü ve kurumsal güvencesi olarak anayasa yargısı (anayasaya uygunluk denetimi) Erdoğan, 2006: 50-58, Gözler, 2008: 33-41.Teziç, 1998: 171-214, Kaboğlu, 2006: 308-377.
5 Anayasa Hukukunda devlet kavramı, devletin kurucu unsurları Gözler, 2008: 64-78, Erdoğan, 2006: 17-26.Teziç, 1996: 108-121.Kaboğlu, 2006: 51-93.
6 Güçler ayrılığı kavramı ve günümüzdeki görünümü Gözler, 2008: 90-120.Teziç, 1998: 121-133.Kaboğlu, 2006: 137-159.Erdoğan, 2006: 27-28.
7 Devletlerin çeşitli açılardan sınıflandırılması (1) Gözler, 2008: 90-120.Teziç, 1998: 121-133.Kaboğlu, 2006: 137-159.Erdoğan, 2006: 27-28.
8 Yasama yürütme ilişkileri ve hükümet sistemleri Teziç, 1998: 393-433. Gözler, 2008: 123-162. Erdoğan, 28-36. Kaboğlu, 2006: 114-130.
9 ARASINAV
10 Demokrasi teorisi ve uygulama biçimleri (1) Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186. Kaboğlu, 2006: 163-201.
11 Demokrasi teorisi ve uygulama biçimleri (2) Erdoğan, 2006: 105-138. Gözler, 2008: 167-186. Kaboğlu, 2006: 163-201.
12 Seçim hukukunun temel ilkeleri Gözler, 2008: 190-214. Teziç, 1998: 215-344.
13 Hak ve özgürlük kavramı ve tarihsel gelişimi, sınırlandırılmaları ve durdurulmaları Gözler, 2008: 217-230, Kaboğlu, 2006: 207-237.
14 Hak ve özgürlüklerin anayasal güvenceleri ve uluslar arası hukuk yoluyla korunması Erdoğan, 2006: 68-73. Gözler, 2008: 229-237. Kaboğlu, 2006: 239-262.
Kaynaklar
Ders Notu

1. Kemal Gözler, Anayasa Hukukunun Genel Esasları, Ekin Kitabevi, Bursa 2008.
2. Erdoğan Teziç, Anayasa Hukuku Genel Esaslar, Beta Yay., İstanbul 2006.
3. İbrahim, Ö. Kaboğlu, Anayasa Hukuku Genel Esaslar, Legal Yay., İstanbul 2006.
4. Mustafa Erdoğan, Anayasal Demokrasi, Anayasa Hukukuna Giriş, Siyasal Kitabevi, Ankara 2006.
5. Mustafa Erdoğan, Anayasa Hukuku, Orion Yay., Ankara 2006.

Ders Kaynakları

T.C. 1982 Anayasası. anayasa. gov.tr´de; anayasa.gen.tr´de ders içeriğiyle ilgili makaleler

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ulusal ve uluslararası düzeyde kamu yönetimi, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip eder X
2 Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme ve araştırma süreçlerine hâkim olma
3 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma X
4 Kamu hukuku mevzuatına olduğu kadar özel hukuk mevzuatına da hâkim, mevzuat değişikliklerini takip eden, mevzuatı yorumlayabilen ve uygulamaya aktarabilme X
5 Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde görev alabilecek nitelikleri olma X
6 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlama yeteneğine sahip olma X
7 Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında ortaya çıkan teorik ve pratik yenilikleri takip edebilme X
8 Yaşam boyu öğrenme ilkesine uygun olarak bilişim teknolojileri, temel bilgisayar programları ve kamu yönetimi alanıyla ilgili bilgi sistemleri ile bu alandaki yenilikleri takip etme ve bunları etkili bir şekilde kullanabilme X
9 Takım çalışmasına uyumlu, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık ve analitik düşünebilme X
10 Türkçe’yi iyi kullanan, yazılı ve sözlü iletişimi iyi, kendini doğru şekilde ifade edebilen ve empati yeteneğine sahip olma X
11 Mesleki yabancı dil bilgisine sahip olma X
12 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma X
13 Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 12 12
Kısa Sınav 2 4 8
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
Dersin AKTS Kredisi 5