Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Mahalli İdareler Maliyesi MLY 306 6 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Ön koşul yoktur

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. GONCA GÜNGÖR GÖKSU
Dersi Verenler Doç.Dr. GONCA GÜNGÖR GÖKSU,
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Furkan FAYDALI

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğrencilerin mahalli idarelerin tarihçesi, merkezi idare ile arasındaki ilişkiler, mali özerklik, optimum hizmet alanının tespiti, mahalli idareler arası hizmet bölüşümü, mahalli idarelerin sundukları hizmetler, katılımcılık, mahalli idarelerin mali yapısı ve Türkiye'deki mahalli idareler hakkında bilgi sahip olmaları amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında mahalli idarelerin mali yapısı hem teorik hem de ülke uygulamaları bağlamında incelenmektedir. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mahalli İdare kavramını, niteliğini ve önemini, özellikle demokrasi, özerklik ve hizmette halka yakınlık (subsidiarity) ilkelerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Mahalli İdarelerin Varoluş nedenlerini Siyasi, ekonomik ve idari nedenler yönüyle bilir ve açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 İdareler arası ilişkilerin mahiyetini, idareler arası ilişkilerin düzenlenmesini gerektiren nedenler, idareler arası ilişkilerin türleri, özellikle görev bölüşümünü ve bunu da, İktisadi, geleneksel ve idari kriterler ve görev bölüşüm yöntemleri yönünd Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Optimum Hizmet Alanı, arza ve talebe ilişkin kriterler yönünden bilir ve inceler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Merkezi Yönetim-Mahalli İdare arasında Gelir Bölüşümünü, ilkeler ve yöntemler ile Mahalli İdarelerin Finansman Kaynaklarını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 İl Özel İdareleri-İlçe Belediyeleri Büyükşehir Belediyeleri ve köylerin Maliyesini, Gelir ve Giderlerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 İl Özel İdareleri-İlçe belediyeleri ve Büyükşehir Belediyesi Bütçelerini Bütçe Süreci yönünden bilir, inceler ve değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Mahalli İdare Birliklerini, Mahalli idare Birliklerini doğuran etmenler yasal dayanakları, kurulması, Birlik organları ve birlik türleri itibariyle bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 Mahalli İdarelerde yeniden yapılanmayı sorunlar öneriler ve mahalli idare hizmetlerinin özelleştirilmesi ve yöntemleri yönleriyle bilir, inceler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mahalli idare kavramı ve ortaya çıkışı Belirtilen kaynağın ilgili bölümü
2 Mahalli idareler ve merkezi idare arasındaki mali ilişkiler Belirtilen kaynağın ilgili bölümü
3 Mahalli idarelerde mali özerklik Belirtilen kaynağın ilgili bölümü
4 Mahalli idarelerde optimum hizmet alanının belirlenmesi Belirtilen kaynağın ilgili bölümü
5 Mahalli idarelerin sundukları mal ve hizmetler Belirtilen kaynağın ilgili bölümü
6 Gelir kaynaklarının mahalli idareler ve merkezi idare arasındaki paylaşımı Belirtilen kaynağın ilgili bölümü
7 Mahalli idarelerde katılımcılık Belirtilen kaynağın ilgili bölümü
8 Seçilmiş ülkelerde mahalli idarelerin idari ve mali yapısı Belirtilen kaynağın ilgili bölümü
9 Ara sınav Belirtilen kaynağın ilgili bölümü
10 Normal belediyelerin idari ve mali yapısı Belirtilen kaynağın ilgili bölümü
11 Büyükşehir belediyelerinin idari ve mali yapısı Belirtilen kaynağın ilgili bölümü
12 İl özel idaresinin idari ve mali yapısı Belirtilen kaynağın ilgili bölümü
13 Köy idaresinin idari ve mali yapısı Belirtilen kaynağın ilgili bölümü
14 Mahalli İdareler Bankasının idari ve mali yapısı Belirtilen kaynağın ilgili bölümü
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Özhan ÇETİNKAYA (2021). Mahalli İdareler Maliyesi, Ekin Yayınevi, Bursa.

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
0 0 MB
2 0 MB
3 0 MB
4 0 MB
5 0 MB
6 0 MB
7 0 MB
7 0 MB
10 0 MB
11 0 MB
12 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ekonomik ve mali konularda temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik ve mali gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma X
2 Kamu ekonomisi, maliye teorisi, kamu kesiminin mali yönetimi ve denetimi ile bütçe teorisi ve uygulamalarına ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme X
3 Vergileme süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, vergileme işlemleri, Vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve beyanname düzenleme konularında temel bilgilere sahip olma X
4 Kamu harcamaları ve kamu borçlanması ile ilgili konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme X
5 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde maliye, hukuk, iktisat, işletme, muhasebe bilgisine sahip olma X
6 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme X
7 Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma X
8 Bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme X
9 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma X
10 Maliye ve ekonomi alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme X
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma X
12 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 80
1. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ödev 1 10 10
Kısa Sınav 2 5 10
Final 1 20 20
Ara Sınav 1 20 20
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6