Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İktisadi Düşünceler Tarihi IKT 361 5 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

İktisat Tarihi, İktisada Giriş

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ADNAN DOĞRUYOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Bölüm Araştırma Görevlileri

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İktisadi Düşünce tahlilini Ticari Kapitalizm ve Marksist İktisat Teorisine algılatmaktır.

Dersin İçeriği

İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorunu, Ticari Kapitalizm ve Özellikleri, Merkantilizm Doktrinin Doğu ve Özellikleri, Endüstriley Kapitalizmin Gelişme Süreci, Fizyokrat Okulun Gelişme Süreci, Klasik Öğreti ve laissez-faire, Klasik Sistem ve Klasik Öğretinin Oluşumu, Neoklasik Sistemin İşleyiş Süreci, Liberal Öğretiye Kısmi Tepkiler ve laissez-faire’den Kısmi Sapmalar, Liberal Öğretiye İdeolojik Tepkiler, Sosyalist Öğreti ve Marksizm, Öğretinin Analizi, Modern Ekonomi ve Yeni İktisadi Doktrinler, Marjinalist Teori ve Analiz, Monetarizm ve Analizi, Yeni Klasikler ve İktisatta Yeni Oluşumlar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1) İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorununu tanımlar. Anlatım, Rol Oynama, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 2) Merkantilizm ve fizyokrasinin özelliklerini açıklar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım,
3 3) Klasik sistem ve liberal öğretinin özelliklerini sıralar. Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
4 4) Marxist ve sosyalist iktisat anlayışını ayırd eder. Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
5 5) Yeni klasik ve monetarist anlayışın temel fikirlerini ifade eder. Soru-Cevap, Anlatım, Beyin Fırtınası,
6 6) İktisadi düşüncenin günümüz yansımalarını örneklendirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İktisadi Düşüncenin Tahlilinde Yöntem Sorunu Kazgan, G.(1993), Bölüm 1
2 Ticari Kapitalizm ve Özellikleri Kazgan, G.(1993), Bölüm 2
3 Merkantilizm Doktrinin Doğuşu ve Özellikleri Kazgan, G.(1993), Bölüm 3
4 Endüstriyel Kapitalizmin Gelişme Süreci Kazgan, G.(1993), Bölüm 4-5
5 Fizyokrat Okulun Gelişme Süreci Kazgan, G.(1993), Bölüm 6
6 Klasik Öğreti ve laissez faire(liberal öğretinin doğuşu) Kazgan, G.(1993), Bölüm 7
7 Klasik Sistem ve Klasik Öğretinin Oluşumu Kazgan, G.(1993), Bölüm 8-16 arası
8 Neoklasik Sistemin İşleyiş Süreci Kazgan, G.(1993), Bölüm 17-22
9 ARASINAV
10 Liberal Öğreti ve İdeolojik tepkiler Kazgan, G.(1993), Bölüm 22-28
11 Sosyalist Öğreti ve Marksizm Kazgan, G.(1993), Bölüm 29-39
12 Modern Ekonomi ve Yeni İktisadi Doktrinler Kazgan, G.(1993), Bölüm 39
13 Marjinalist Teori ve Analiz, monetarizm ve analizi Kazgan, G.(1993), Bölüm 40
14 Yeni Klasikler ve İktisatta Yeni Oluşumlar Kazgan, G.(1993), Bölüm 41
Kaynaklar
Ders Notu

Yukarıda belirtilen kitap bölümleri , Öğretim Üyesi Notları

Ders Kaynakları

Savaş, Vural (1997), İktisadın Tarihi, İstanbul: Liberal Düşünce Topluluğu Yayınları.

Denis H. (1974), Ekonomik Doktrinler Tarihi, İstanbul, Sosyal Yayınlar

Marks, Karl (2004), Kapital, Çev: Alaattin Bilgi, Ankara, Sol Yayınları.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Ekonomik ve mali konularda temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik ve mali gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma X
2 Kamu ekonomisi, maliye teorisi, kamu kesiminin mali yönetimi ve denetimi ile bütçe teorisi ve uygulamalarına ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme X
3 Vergileme süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, vergileme işlemleri, Vergilerin hesaplanması, vergi suç ve cezaları, vergi uyuşmazlıkları ve beyanname düzenleme konularında temel bilgilere sahip olma X
4 Kamu harcamaları ve kamu borçlanması ile ilgili konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme X
5 Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde maliye, hukuk, iktisat, işletme, muhasebe bilgisine sahip olma X
6 Sayısal ve istatiksel araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme X
7 Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma X
8 Bir yabancı dilde en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde bilgi sahibi olma ve bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme X
9 Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma X
10 Maliye ve ekonomi alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme X
11 Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma X
12 Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 10
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 7 7
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 125
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5
Dersin AKTS Kredisi 5