Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ölçme Bilgisi ADA 113 1 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Ön Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör.Dr. SEVDA GÜL
Dersi Verenler Öğr.Gör.Dr. SEVDA GÜL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Ölçmenin temel ilkeleri, ölçme hatalarının çeşitleri ve hesaplanmasını yapabilme. Ölçü aletlerinin çalışma ilkelerini tanıyabilme. Elektrik ve elektronik büyüklükleri ölçebilme. Osiloskop ile Ölçmeler: Osiloskop ile ölçme yapabilme. Ölçü trafolarını tanıyabilme ve güç, enerji ölçümlerini yapabilme.
Dersin İçeriği Ölçme temel ilkeleri, ölçme hataların çeşit ve tespitleri, sıcaklık ölçümü, AC ve DC sistemlerde akim, gerilim, frekans, iş, güç vb. temel elektriksel büyüklüklerin ölçülmesi ve ilgili ölçü aletlerin temel yapı ve devre bağlantı şekilleri.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ölçmenin temel ilkelerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Temel ve türetilmiş birim sistemlerini tanır Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap,
3 Alternatif akım ve gerilimin özelliklerini bilir Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun,
4 Alternatif akım ve gerilim ölçmesini yapabilir Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun,
5 Doğru akım ve gerilimin özelliklerini bilir Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun,
6 Doğru akım ve gerilim ölçmesini yapabilir Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun,
7 Güç ve iş ölçümü yapabilir Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun,
8 Ölçü aletlerinin bağlantılarını yapar Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun,
9 Endüstriyel Ölçme araçları ve dönüştürücüleri tanır Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun,
10 Osiloskop kullanabilir Anlatım, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Eğitsel Oyun,
11 Avometre ve Faz kalemi kullanır Tartışma, Soru-Cevap, Gezi / Gözlem, Deney ve Laboratuvar, Eğitsel Oyun, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar ve birimler
2 Ölçme hataları ve kalibrasyon
3 Fiziksel büyüklükler ve ölçülmesi
4 DC Ölçmeleri; DC galvanometre, voltmetre, ampermetre
5 AC Ölçmeleri; Akım ve gerilim değerlerinin ölçülmesi
6 AC Ölçmeleri; Akım ve gerilim trafolarının kullanımı
7 AC - DC sistemlerde iş ve güç ölçümü
8 Ohmmetreler ve direnç ölçümü
9 Multimetreler, ve Pens Ampermetreler
10 Devre elemanları ve parametrelerinin ölçülmesi
11 Devre elemanları ve parametrelerinin ölçülmesi
12 Edüstriyel ölçmeler (ısı, manyetik ve basınç transdüser ve sensörleri)
13 Edüstriyel ölçmeler (optik ve ses transdüser ve sensörleri - Transdüser uygulamaları)
14 Osiloskop ile ölçmeler
Kaynaklar
Ders Notu [1] Prof. Dr. Osman F. Genceli, Ölçme Tekniği, Birsen yayınevi, İstanbul, 1998
[2] Mahmut Nacar, "Elektrik - Elektronik Ölçmeleri ve İş Güvenliği",MEB,2003
[3] Prof. H.Önal, "Ölçme Tekniği", İTÜ, (1987)
Ders Kaynakları [4] Prof A. Dalfes, "Elektrik Ölçme Laboratuarı Deneyleri", İTÜ, (1990)
[5] Doç. Dr. H.Pastacı, "Elektrik ve Elektronik Ölçmeleri", Yıldız Üni., 1992
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Matematik, fen bilimleri ve kendi alanları ile ilgili konularda yeterli alt yapıya sahip olmak
2 Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak
3 Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek.
4 Bilgisayar destekli çizim ve alanı ile ilgili simülasyon programları kullanarak tasarım yapma ve mesleki plan ve projelerin çizimlerini gerçekleştirme becerisi kazandırmak.
5 Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilme, takımlarda sorumluluk alabilme veya bireysel çalışma yapabilme becerisine sahip olmak
6 Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
7 Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi kazandırmak.
8 Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak.
9 İş güvenliği, işçi sağlığı ve çevre koruma bilgisi ve bilincine sahip olmak.
10 Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisine sahip olmak
11 Sanayi ve hizmet sektöründeki üretim süreçlerini izleyerek uygulama becerisine sahip olmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 25
2. Kısa Sınav 25
3. Kısa Sınav 25
1. Ödev 25
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 146
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,84
Dersin AKTS Kredisi 5