Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Yaşlı Bakım İlke ve Uygulamaları II | YBP 102 | 2 | 3 + 1 | 4 | 5 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SEDA GÖGER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi SEDA GÖGER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yaşlının bakım gereksinimlerinin değerlendirilmesi ve uygulanması, ilaç uygulamalarının sürdürülmesi, Yatan ve uzun dönem bakım gereksinimi olan yaşlının bakımında mesleki yeterliliğe sahip olması için gereken bilgi, beceri ve tavırları kazandırmak. |
Dersin İçeriği | Yaşlının; beslenmesi, sistemik ve lokal ilaç uygulamaları, yara ve ostomi bakımları, tıbbi bakımı destekleyici uygulamalar, sistem hastalıklarına yönelik bakım ve uygulamalar |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yaşlının beslenmesini uygun yolla sürdürmesine yardımcı olur | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Sistemik ve lokal yolla ilaç uygulamalarını tanımlar | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Yara, stoma ve kateter bakımlarını yapar | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Tıbbi bakımı destekleyici uygulamaları tanımlar | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Yaşamsal bulguları tanımlar ve değerlendirir | Anlatım, Tartışma, Bireysel Çalışma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Solunum sistemine yönelik bakım uygulamalarını tanımlar | Anlatım, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Preop ve postop bakım gereksinimlerini tanımlar | ||
8 | Üriner sisteme yönelik bakım uygulamalarını tanımlar | ||
9 | Deri ve öz bakım uygulamalarını tanımlar |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yaşlının yaşam bulgularının alınması | |
2 | Yaşlılarda beslenme, enteral beslenme, parenteral beslenme | |
3 | Enteral ilaç uygulamaları | |
4 | Parenteral ilaç uygulamaları | |
5 | Yara bakımı, taburculuk sonrası yara bakımı, diyabetik ayak bakımı | |
6 | Üriner sistem uygulamaları | |
7 | Solunum sistemi uygulamaları | |
8 | Kişisel bakım ve vücut bakımı uygulamaları | |
9 | Boşaltım sistemi uygulamaları | |
10 | Ara sınav | |
11 | Hematolojik hastalıklar ve bakım | |
12 | Sindirim sistemi ve uygulamaları | |
13 | Dolaşım sistemi hastalıkları ve bakım | |
14 | Terminal dönemde yaşlı bakımı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | 1. Hatipoğlu İ., Hemşirelik esasları, C-1, Damla Matbaacılık, 1999, Ankara 2. Kocabalkon F., Geriatri, C-1, Dış İşleri Bakanlığı Basınevi, 1993, Ankara 3. Kutsal Y.G., Temel Geriatri, C-1, Güneş Tıp Kitabevleri, 2007, ANKARA 4. Sabuncu N.,Alpar Ş.E.,Karabacak Ü.,Hemşirelik Esasları Temel Beceriler Rehberi/İst. Medikal Yayıncılık, 2008. 5. Atabek, T., Karadağ, A., Hemşirelik Esasları, Akademi Basın, 2012 6. Tufan İ., Gerontolojiye Giriş, İTGE Vakfı, http://www.itgevakif.com/pdfs/Gerontolojiye_Giri%C5%9F_itufan_sicher.pdf |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | |||||
2 | İş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | X | |||||
4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | X | |||||
5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | X | |||||
7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | X | |||||
11 | Yaşlanma ve yaşlılığın fizyolojisini tanımlar | X | |||||
12 | Yaşlı bireylerin fiziksel, psikolojik ve sosyal alanlarını destekleme, temel düzeyde rehabilitasyon programını planlama ve uygulama işlemlerini tanımlar ve uygular | X | |||||
13 | Yaşlı bakımına yönelik hukuki uygulamaları ve destek sistemlerini (huzurevi, gündüz bakım evi vb.) açıklar | X |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 10 | 20 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 115 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 4,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 5 |