Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kur'an-I Kerim I ILA 359 5 2 + 0 2 4
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ
Dersi Verenler Öğr.Gör. MUSA ÖZİŞ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Kur´an okuyabilme ve bazı pasajları ezberleme yeteneğinin geliştirilmesi.

Dersin İçeriği

Kutsal metni kendine özgü kurallar çerçevesinde ve kendi fonetik özelliklerini esas alan bir tarzda okumak.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kur´an harflerini yapısal özellikleriyle telaffuz edebilir. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
2 Kur´an-ı Kerim´i yüzünden tedvir tarzında okuyabilir. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Kur´an okumaya ilişkin ana kuralları kavrar. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
4 Namaz dualarını (Sübhaneke-Âmentu), tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Namaz Sûrelerini (Nâs-Duha) ve Leyl, Şems, Beled ve İnfitar Sûrelerini tahkik tarzında okuyacak şekilde ezberler. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
6 Bakara Sûresinin 255, 285-286 ve Haşr Sûresinin 21-24. ayetlerini tahkik tarzında tilavet eder. Anlatım, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sübhaneke ve Tahiyyat dualarının talimi. Tecvidin lüzumu, tanımı, konusu, gayesi ve hükmü ve harfler.
2 Yüzünden Okuma (1. cüz). Salli-Barik ve Kunut dualarının talimi. Harflerin çıkış yerleri ve çeşitleri.
3 Rabbena dualarının talimi. Harflerin niteliksel yapısı.
4 Yüzünden Okuma (2. cüz).Fatiha, Nâs ve Felak Sûrelerinin talimi. Terkip halindeki harflerin telaffuzu.
5 İhlâs, Leheb ve Nasr Sûrelerinin talimi. Harflerin uzatılması: Med ve çeşitleri.
6 Yüzünden okuma (3. cüz).Kâfirûn, Kevser ve Mâûn Sûrelerinin talimi. İzhar; tanımı ve çeşitleri.
7 Yüzünden okuma (4. cüz).Kureyş, Fîl ve Hümeze Sûrelerinin talimi. İdğam, tanımı ve çeşitleri (İdğam misleyn, mealğunne ve bilağunne.
8 İdğam-ı mütecaniseyn, mütekaribeyn ve şemsiye. Bakara Sûresinin 255, 285-286 ve Haşr Sûresinin 21-24. ayetleri
9 Tekâsür ve Kâria Sûrelerinin talimi. İhfa; tanımı ve çeşitleri
10 Yüzünden okuma (5. cüz).Âdiyât ve Zilzâl Sûrelerinin talimi. İklab konusu.
11 Kadir ve Beyyine Sûrelerinin talimi. Tecvid tahlilleri.
12 Yüzünden okuma (6. cüz).Alak ve Tîn Sûrelerinin talimi. Tecvid tahlilleri.
13 Yüzünden okuma (7. cüz).İnşirâh ve Duhâ Sûrelerinin talimi. Tecvid tahlilleri.
14 Yüzünden okuma (8. cüz). Leyl, Şems, Beled ve İnfitar Sûrelerinin talimi. Kalkale (teori ve uygulama).
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Dağdeviren, A. (2016): Kur’an Okuma Sanatı Tecvid. Sakarya: Beşiz Yayınları.

Ders Kaynakları

[2] Ğavsânî, Y. A. (1996). İlmüt-Tecvid. Dimeşk.
[3] Muhammed Mekkî, N. (1970): Nihâyetü'l-Kavli'l-Müfîd fî İlmit-Tecvîd. Mısır: Matbaatü Mustafa el-Bâbî el-Halebî ve Evlâdihi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. X
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir.
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir.
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. X
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir.
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir.
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
2. Kısa Sınav 20
3. Kısa Sınav 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 10
1. Final 90
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 20 20
Toplam İş Yükü 109
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,36
Dersin AKTS Kredisi 4