Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Edebiyatbilim ve Didaktik ADE 610 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ARİF ÜNAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Alper KELEŞ
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Yazınbilime ilişkin temel unsurları açımlamak ve yazınbilim derslerinde didaktik kavramını analiz etmek.
Dersin İçeriği Dersin içeriği, erek doğrultusunda seçilmiş aşağıdaki kaynak kitapların öğrenciyle
birlikte incelenerek yorumlanmasından oluşur.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yazın ve yazınbilim kavramlarını temel özellikleriyle birlikte açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama,
2 Yazınbilim derslerini didaktik açıdan etkili bir biçimde işleme tekniklerini uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama,
3 Pozitivizm,idealizm, varoluşçuluk, gibi eleştiri ve inceleme yöntemlerini açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama,
4 Bu yöntemlerin eser analizlerinde uygulaması yapılır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
5 Edebiyat bilimin inceleme ve eleştiri dışındaki edebiyat tarihi hakkında bilgi verilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
6 Edebi türler tek tek anlatılır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Öğrencilere dersin içeriği, işlenecek konular, izlenecek yöntem ve ders materyalleri tanıtılır ve öğrencilere, sunum yapacakları konular dağıtılır.
2 Yazın nedir? Yazının/okuma ediminin yaşamımızdaki yeri, filoloji bölümleri için anlamı ve önemi üzerine tartışma. Yazınbilim kavramına ve yazınbilim/yorumbilim tekniklerine giriş.
3 Aristoteles’in Poetika’sı ve Todorov’un Poetikaya Giriş kitapları incelenerek, poetika kavramı tanımlanır.
4 Akşit Göktürk’ün Okuma Uğraşı adlı kitabı çerçevesinde yazın, kurmaca dünya, okuma edimi kavramları incelenir.
5 Umberto Eco’nun kitabı çerçevesinde anlatı dünyası ve anlatım teknikleri incelenir.
6 Berna Moran’ın kitabı çerçevesinde yazın kuramları ve yorumbilim yöntemleri incelenir. Öğrenciler sunum yapar.
7 Yabancı dil öğretiminde yazınbilim derslerinde kullanılan materyal ve yöntemlere genel bakış.
8 Yabancı dil öğretiminde yazınsal metinlerin incelenmesine ilişkin kuramlar.
9 Dil öğretiminde yazınsal metinlerin yeri ve yazınsal metin incelemesi.
10 Sınav
11 Örnek yazınsal metin incelemeleri-öğrencilerin sunumları
12 Örnek yazınsal metin incelemeleri-öğrencilerin sunumları
13 Örnek yazınsal metin incelemeleri-öğrencilerin sunumları
14 Sınav
Kaynaklar
Ders Notu Ders ile ilgili makaleler
Ders Kaynakları -Aristoteles, Poetika, Remzi Kitabevi, çev. İ. Tunalı, İstanbul, 2002.
-Todorov, Tzvetan; Poetikaya Giriş, çev. K. Şahin, Metis Yay., İstanbul, 2001.
-Moran, Berna; Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, Cem Yay., İstanbul, 1991.
- Göktürk, Akşit; Okuma Uğraşı, YKY, İstanbul, 2001.
-Eco, Umberto; Anlatı Ormanlarında Altı Gezinti, çev. K. Atakay, Can Yay., İstanbul, 1996
- Eagleton, Terry; Edebiyat Kuramı, çev. E. Tarım, Ayrıntı Yay., İstanbul, 1990.
- Barhtes, Roland; Yazı ve Yorum, çev. T. Yücel, Metis Yay., İstanbul, 1999.
-Zimmermann Hanns D., Yazınsal İletişim, çev. F. Tebebaşılı, Çizgi Yay., Konya, 2001.
-20. Yüzyıl Edebiyat Sanatı, yay. haz. ve çev. Hüseyin Salihoğlu, İmge Yay., Ankara, 1995
-Kundera, Milan; Roman Sanatı, çev. İ. Yerguz, Afa Yay., İstanbul, 1989.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak X
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek
8 Tez konusu ile ilgili en az bir akademik yayın yapmak (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatmak)
8 Tez konusu ile ilgili en az bir akademik yayın yapmak (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatmak) X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 30
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Sözlü Sınav 3 8 24
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6