Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
19. ve 20. Yüzyıl Düşünce Akımları ADE 609 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi FATİH ŞİMŞEK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. İsmail CANDAN
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı 19. ve 20. yy.a özgü Alman düşünce akımlarını incelemek.
Dersin İçeriği Batı’da ortaya çıkan edebiyat, sanat, dil, din, kültür, siyaset ve estetik değişimlerine yönelik etkili olan düşünce yapısının incelenmesi üzerinde durulacaktır. Tarihi süreci, Aydınlanma dönemi, 19. ve 20. yüzyılları görüşleriyle Avrupa ve dünya toplumlarında söz sahibi olmuş olan Kant, Hegel, Max Weber, Horkheimer, Theodor Adorno, Freud, Habermas gibi düşünürlerin fikirleri, etkileri üzerinde örneklerle çalışılacak, incelenecek ve tartışmalar üzerinde durulacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Alman Edebiyatında önemli yer tutan 20. Y.y.a ait akımların ortaya çıkışını hazırlayan tarihi nedenleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
2 Alman Edebiyatında önemli yer tutan 20. Y.y.a ait akımların ortaya çıkışını hazırlayan toplumsal nedenleri açıklar. Anlatım, Soru-Cevap,
3 Bu akımların karakteristik özelliklerini, felsefecilerini, edebi eser türlerini ve edebiyatçılarını betimler. Anlatım, Soru-Cevap,
4 Bu akımların karakteristik özelliklerini, felsefecilerini, tanır. Anlatım, Soru-Cevap,
5 Bu akımlara özgü edebi eser türlerini ve edebiyatçılarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Bu akımların karakteristik özelliklerini, felsefecilerini, edebi eser türlerini ve edebiyatçılarını karşılaştırır. Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İdealizm
2 Pozitivizm
3 Materyalizm
4 Yeni Kantcılık
5 Yeni Hegelcilik
6 Pragmatizm
7 Yaşam Felsefesi
8 Yorumsamacılık
9 Yapısöküm
10 Arasınav
11 Varoluşçuluk
12 Yapısalcılık
13 Dil Felsefesi
14 Eleştirel Teori
Kaynaklar
Ders Notu GÜRSEL, Aytaç (2003), Genel Edebiyat Bilimi, Say Yayınları, İstanbul.
Ders Kaynakları 1. Gutzen, Dieter (vd.) (1989): Einführung in die neuere deutsche
Literaturwissenschaft, Erich Schmidt V., Berlin
2. Wellek, Rene; Warren, Austin (1971): Theorie der Literatur, Athenäum Verlag,
Frankfurt am Main
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak X
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak X
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek X
8 Tez konusu ile ilgili en az bir akademik yayın yapmak (tercihen ulusal veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlatmak) X
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
2. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Laboratuvar) 1 25 25
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6