Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kültürel Çalışmalara Giriş CUL 515 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu ders öğrencileri kültürel çalışmalar alanının belli başlı konuları, kuramları ve tartışmalarıyla tanıştırmayı amaçlar.

Dersin İçeriği

Kültürel Çalışmalar alanının Kültür endüstrisi, medya, kamusallık, oryantalizm, postkolonyalizm gibi çeşitli konuları ve ilgili tartışmalar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kültürel Çalışmalar alanının kapsamını bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Medya ve kültür ilişkisini bilir ve tartışabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Kültür endüstrisini oluşturan unsurları tanımlar ve eleştirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Kamusal alan tartışmalarını ve eleştirileri bilir ve değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Orientalizm ve postkoloniyal teorilerini bilir ve etkilerini tartışır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1
2 Kültürel Çalışmalara Giriş
3 Medya ve Kültür
4 Görsel Kültür ve Teknoloji
5 Dil ve İdeolojiler
6 Kültürel Kimlik ve Öznellik
7 Sınıf, Cinsiyet ve Etnisite
8 Kültür ve Modern Düşünce Tarihi
9 Kolonyalizm ve Postkolonyalizm
10 Globalizasyon, Lokal ve Global Kültürler
11 Oryantalizm ve Çapraz Kültür Karşılaşmaları
12 Kamusal alan/ Özel Alan
13 Kültürel Direniş ve Altkültürler
14 Tartışma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Adorno, Theodor W. (2007). “Kültür Endüstrisi: Kitlelerin Aldanışı Olarak Aydınlanma”. Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi içinde. Çev. N. Ülner, M. Tüzel, E. Gen. İstanbul: İletişim Yayınları: 47-108.

Dellaloğlu, Besim. (2003). “Bir Giriş: Adorno Yüz Yaşında”, Adorno: Kitle, Melankoli,Felsefe, Cogito, Sayı 36, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul.

Slater, Phil. (1998). Frankfurt Okulu. Çev. A. Özden.  İstanbul: Kabalcı Yayınevi

Bottomore, Tom. (2013). Frankfurt Okulu ve Eleştirisi. Çev. Ü. H. Yolsal. İstanbul: SAY yayınları

Bernstein, J. M. (2007). “Sunuş”. Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi içinde. Çev. N. Ülner, M. Tüzel, E. Gen. İstanbul: İletişim Yayınları: 7-33.

Zipes, Jack. “Frankfurt Okulu ve Kültür Eleştirisi.” Kitle İletişim Kuramları içinde. Der. ve Çev. E. Mutlu. Ankara: Ütopya Yayınevi: 227-232.

Adorno, Theodor W. (2007). “Kültür Endüstrisine Genel Bakış”. Kültür Endüstrisi-Kültür Yönetimi içinde, Çev. N. Ülner, M. Tüzel, E. Gen. İstanbul: İletişim Yayınları: 109-120.

Benjamin, Walter (2002). “Tekniğin Olanaklarıyla Yeniden Üretilebildiği Çağda Sanat Yapıtı”. Pasajlar, çev: A. Cemal. İstanbul: YKY: 50-86.

Dellaloğlu, Besim. (2012). Benjaminia: Dil, Tarih ve Coğrafya. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.

Dellaloğlu, Besim. (2007). Frankfurt Okulu’nda Sanat ve Toplum. İstanbul: SAY Yayıncılık.

Gürbilek, Nurdan (1995). “Sunuş.” Son Bakışta Aşk: Walter Benjamin’den Seçme Yazılar. 2. bsm. İstanbul: Metis Yayınları: 7-38.

Ray, Gene. “Kültür Endüstrisi ve Terör Yönetimi”, Çev: E. Soğancılar, Skopdergi (4). Erişim tarihi: 22/5/2013. http://www.e-skop.com/skopdergi/kultur-endustrisi-ve-teror-yonetimi/1307

Debord, Guy. (2014). Gösteri Toplumu. Çev. A. Ekmekçi, O. Taşkent. 5. Bsm. İstanbul: Ayrıntı Yayınları: 13-40.

Baudrillard, Jean (2014). Simulakralar ve Simulasyon. Çev. O. Adanır. 7. Bsm. İstanbul: Doğu-Batı:13-70.

Baudrillard, Jean. (2006). Sessiz Yığınların Gölgesinde. Çev. O. Adanır. 3. Bsm. İstanbul: Doğu-Batı: 7-24.

Althusser, Louis. (2000). İdeoloji ve Devletin İdeolojik Aygıtları.Çev. Y. Alp; M. Özışık. İstanbul: İletişim.

Hall, Stuart (1999). “İdeolojinin Yeniden Keşfi: Medya Çalışmalarında Baskı Altında Tutulanın Geri Dönüşü”. Medya, İktidar, İdeoloji içinde. Der. ve Çev. M. Küçük. Ankara: Ark Yayınları:77-126.

Hall, S. “Anlamlandırma, Temsil, İdeoloji: Althusser ve Post Yapısalcı Tartışmalar”, Kitle İletişim Kuramları içinde, çev. E. Mutlu. Ankara: Ütopya Yayınevi, 2010:2. Bsk: 359-394.

Scholle, J. David. 1999. “Eleştirel Çalışmalar: İdeoloji Teorisinden İktidar/Bilgiye”, çev. M. Küçük, Medya, İktidar, İdeoloji içinde. İstanbul: Ark Yayınları:267-307.

Foucault, Michel. (1987). Söylemin Düzeni. Çev. T. Ilgaz, Ders Özetleri içinde, çev. S. Hilav, İstanbul: YKY.

Van Dijk, A. Teun. (1999). “Söylemin Yapıları ve İktidarın Yapıları”, çev. M. Küçük. Medya, İktidar, İdeoloji  içinde. İstanbul: Ark: 331-395.

Foucault, M. (2007). İktidarın Gözü Seçme Yazılar 4. İstanbul: Ayrıntı yayınları

Bentham, Jeremy. (2008). Panoptikon Gözün İktidarı. İstanbul: Su Yayınları

Arendt, Hannah. (1994). “Kamu ve Özel Alan”, İnsanlık Durumu, çev. B. Sina Şener, İletişim Yayınları, İstanbul: 57-130.

Jürgen Habermas, “Kamusal Alan: Ansiklopedik Bir Makale”, çev. Nuran Erol, Birikim, sayı. 70, İstanbul, Şubat 1995. http://www.birikimdergisi.com/sayi/70/kamusal-alan-ansiklopedik-bir-makale

Habermas, Jürgen. (2003). “Kamunun Toplumsal Yapısının Dönüşümü”, Kamusallığın Yapısal Dönüşümü, çev. T. Bora-M. Sancar, İstanbul: İletişim Y: 255-308.

Richard Sennett, Kamusal İnsanın Çöküşü, çev. S. Durak-A. Yılmaz, Ayrıntı Yayınları, İstanbul, 2002.

Seyla Benhabib, “Kamu Alanı Modelleri”, çev. Doğan Şahiner, Cogito, sayı. 8, İstanbul, Yaz 1996: 238-58.

Said, Edward W., 1978. Şarkiyatçılık: Batı'nın Şark anlayışları. Çev: Berna Ülner. İstanbul: Metis Yayınları, 2006: 3. Bsk.

Mutman, Mahmut. (2002). “Oryantalizm/Şarkiyatçılık” Modern Türkiye’de Siyasi Düşünce, Cilt 3: Modernleşme ve Batıcılık, Ed. Tanıl Bora, İstanbul: İletişim Yayınları: 189-211.

Mutman, Mahmut. (1996). Oryantalizm, Hegemonya ve Kültürel Fark. der Fuat Keyman, Mahmut Mutman; der. Meyda Yeğenoğlu, İstanbul : İletişim,

Fanon, Frantz. (2007). “Şiddet Üzerine”. Yeryüzünün Lanetlileri içinde, Çev. Şen Süer. İstanbul: Versus Kitap: 41-99.

Mutman, Mahmut “Postkolonyalizm: Ölü Bir Disiplinin Hatıra Defteri”, Toplumbilim, 2010 Ekim:117-

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır. X
2 Disiplinlerarası ve disiplinleraşırı çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları Kültürel Çalışmalar alanına adapte edebilme becerisini kazanır. X
3 Uzmanlık alanı ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanır. X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanır. X
5 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. X
6 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. X
7 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Kültürel Çalışmalar alanına katkı sağlama becerisini kazanır. X
8 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslararası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır. X
9 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 30
1. Ödev 30
1. Sözlü Sınav 10
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Sözlü Sınav 1 2 2
Performans Görevi (Seminer) 1 5 5
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 143
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,72
Dersin AKTS Kredisi 6