Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Fotoğraf ve Temsil Sınırları CUL 518 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. RASİM SOYLU
Dersi Verenler Doç.Dr. RASİM SOYLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Fotoğraf ve Temsil Sınırları dersinin amacı fotoğraf gibi görsellerin (icon) bir gösterge olarak temsil ettikleri düz ve yan anlamların anlaşılmasıdır. Bunun için göstergebilim yönteminden yararlanılarak çözümlenmesidir.

Dersin İçeriği

Fotoğraf gibi bütün görsel sanatlarda görüntü (icon) onu gören ve yorumlayana çok anlamlar aktaran bir göstergedir. Görüntü (İcon), Belirti (İndex) ve simgesel (symbol) gibi göstergeler düz anlam, yan anlam ve derin anlam gibi çok manaları ifade etmenin yanı sıra karşıt anlamlarına da gönderme yapar. Herhangi bir sanat, tasarım ve medya ürünü göstergebilim yöntemi ile çözümlenebilir ve anlamlandırılabilir. Bu amaçla göstergebilim yöntemi içerisinde anlam çözümleme şeması, karşıt anlamlar şeması, eyleyenler şeması ve göstergebilimsel dörtgen şemasından yararlanılarak göstergeler çözümlenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Görme, algılama ve göstergebilim kavramı ve kuramlarını kavrayabilir ve göstergeleri fark edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Göstergebilimi geliştiren kuramcıları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Görsel iletişim tasarımı çalışmalarını çözümleme ve yorumlama yöntemlerini bilir. Anlatım,
4 Kitle İletişim Araçları tarafından aktarılan hareketli tasarımların (reklam, film, video vb.) göstergelerini çözümler ve aktarılmak istenen mesajı açar. Anlatım, Bireysel Çalışma,
5 Fotoğrafın temsil sınırlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap,
6 Toplumsal ve kültürel göstergelerin çözümlemesi ve yorumlamasını yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin kapsamı, amacı, kazanımı ve kabaca 14 haftanın genel çerçevesini çizmek.
2 Görme, algılama, temsil ve göstergebilim kavramı ve tarihçesi.
3 Göstergebilim tanımı ve tarihçesi.
4 Göstergebilim Kuramcıları ve yaklaşımları.
5 Göstergebilimin temel özellikleri, öğeleri ve türleri.
6 Görsel Çözümleme nasıl yapılır? Gösterge, Gösteren ve Gösterilen İlişkisi ve örnek görsel çözümleme.
7 Ara sınav
8 Fotoğraf örnekleri üzerinden göstergebilimsel çözümleme.
9 Göstergebilim ve sanat eleştirisi
10 Göstergebilim yöntemiyle fotoğraf okuma
11 Göstergebilim eser çözümleme şemaları
12 Fotoğrafın temsil gücü ve göstergeler
13 Örnek eser çözümleme
14 Final çalışması
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1-                  Akerson, Fatma, Göstergebilime Giriş, İstanbul: Multilingual Yay. 2006

2-                  Barthes, Roland. Göstergebilim İlkeleri, Çev. Mehmet -Sema Rifat, İstanbul: Sözce Yay. 1986.

3-                  Eco, Umberto, Açık Yapıt, Çev.Yakup Şahan,İstanbul Kabalcı Yayıevi, 1992.

4-                  Gottdiener, Mark. Postmodern Göstergeler. Çev. E.Cengiz - H.Gür, İstanbul: İmge Yay. 2005.

5-                  Guiard, Pierre. Göstergebilim, Ankara: İmge Kitabevi,1994.

6-                  Günay,V. Doğan, Alev Parsa. Görsel Göstergebilim, İstanbul: Es Yayınları, 2012.

7-                  Rifat, Mehmet, XX. Yüzyılda Dilbilim ve Göstergebilim Kuramları,1. İstanbul: YKY.2013.

8-                  Rifat, Mehmet, Göstergebilimin Abc’si, 3.Bs. İstanbul: Say Yay. 2009.

9-                  Rifat, Mehmet. Açıklamalı Göstergebilim Sözlüğü, İstanbul: T.İş Bankası Yay. 2013.

10.          Soylu, Rasim,  “Göstergebilim Sanat Eseri Çözümleme Şemaları”, Güzel Sanatlarda Örnek Araştırmalar El Kitabı, Editor: Pelin Karabaş, İstanbul: Nobel Yayıncılık, 2018.

11.           Soylu, Rasim, Sanat Eseri Çözümlemeleriyle Göstergebilim, Ankara: Pegem Yayınevi, 2021.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır.
2 Disiplinlerarası ve disiplinleraşırı çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları Kültürel Çalışmalar alanına adapte edebilme becerisini kazanır.
3 Uzmanlık alanı ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanır.
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanır.
5 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur.
6 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır.
7 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Kültürel Çalışmalar alanına katkı sağlama becerisini kazanır.
8 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslararası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır.
9 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ara Sınav 1 3 3
Ödev 6 3 18
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Performans Görevi (Uygulama) 9 3 27
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 6