Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sanat ve Siyaset RES 612 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi TUĞBA AYAS ÖNOL
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ŞİRİN YILMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ders sanat ve siyasetin kesişim noktalarını tartışmak

 

Dersin İçeriği

Sanat ve siyaset arasındaki bağı tartışan, modern dönem ve sonrasını  ele alan seçilmiş okumalar

Sanatın toplumsal yönü

Sanatçının Toplumsal Sorumluluğu

Sanatın direniş biçimleri

Artistik aktivist örneklerle sanat-siyaset ilişkisini tartışan metinler

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sanat ve Siyaset arasındaki ilişkiyi öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
2 Sanatçının toplumsal yönünü öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 Sanatın toplumsal mücadeledeki yerini tartışabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
4 Siyasal alanın oluşumunda sanatın katkısını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
5 Siyasete direniş biçimi olarak sanatın metodlarını tartışabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Sanat ve Siyaset nerede kesişir? -
2 Modern Eleştiriler
3 Sanatçının Toplumsal Üretimi: Üretici olarak Yazar Benjamin, Walter, (2011). “Üretici Olarak Yazar”. Ali Artun (ed.).Sanat/Siyaset. İstanbul: İletişim Yayınları. ss. 69-90.
4 Sanat ve Siyasal kavramı Foster, Hal. (2011). “Çağdaş Sanatta Siyasal Kavramı”. Sanat/Siyaset. Ali Artun (ed.). ss: 131-154.
5 Sanatın Siyaseti ve Siyasetin Sanatı Kreft, Lev. (2011). “Sanatın Siyaseti ve Siyasetin Sanatı”. Sanat/Siyaset. Ali Artun (ed.). ss: 9- 48.
6 Siyasal Alanın Oluşumu Baker, Ulus. (2005). Siyasal Alanın Oluşumu Üzerine Bir Deneme, ss: 5-34; 35-90.
7 Sanat ve Eylem Baker, Ulus. (2015). “21 Mayıs 1998 Tarihli Ders: İktidar ve eyleme kudreti”. Sanat ve Arzu, ss:183-216.
8 Sanat ve Başkalık Touraine, Alain. (2017). Eşitliklerimiz ve Farklılıklarımızla Birlikte Yaşayabilecek miyiz?, II, Bölüm: Özne, ss:77-123.
9 Ara SINAV_ Final Ödevi Taslağı -
10 Sanat ve Direniş Delier, B. (2009). Karşı-Güç Olarak Sanat, Dersimiz Güncel Sanat, ss. 81-86
11 Sanat Yoluyla Taktiksel Müdahale
12 Hakikat ve Toplum Kalaycı, Nazile. “Doğruyu Söylemek” Hakikat, Eleştiri ve Toplumsallık _ E-Dergi, Sanat Tarihi
13 Sanatın Politikası Steyerl, Hito, Sanatın Politikası: Çağdaş Sanat ve Post-Demokrasiye Geçiş, e-skop
14 Tekrar ve Tartışma -
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Benjamin, Walter, (2011). “Üretici Olarak Yazar”. Ali Artun (ed.).Sanat/Siyaset. İstanbul: İletişim Yayınları. ss. 69-91.

Foster, Hal. (2011).  “Çağdaş Sanatta Siyasal Kavramı”. Sanat/Siyaset. Ali Artun (ed.). ss: 131-154.

Kreft, Lev. (2011). “Sanatın Siyaseti ve Siyasetin Sanatı”. Sanat/Siyaset. Ali Artun (ed.). ss: 9- 48.

Baker, Ulus. (2005). Siyasal Alanın Oluşumu Üzerine Bir Deneme, ss: 5-34; 35-90.

Baker, Ulus. (2015). “21 Mayıs 1998 Tarihli Ders: İktidar ve eyleme kudreti”. Sanat ve Arzu, ss:183-216.

Touraine, Alain. (2017). Eşitliklerimiz ve Farklılıklarımızla Birlikte Yaşayabilecek miyiz?, II, Bölüm: Özne,  ss:77-123.

Delier, B. (2009). Karşı-Güç Olarak Sanat, Dersimiz Güncel Sanat, ss. 81-86

Kalaycı, Nazile. “Doğruyu Söylemek” Hakikat, Eleştiri ve Toplumsallık _ E-Dergi, Sanat Tarihi

Steyerl, Hito, Sanatın Politikası: Çağdaş Sanat ve Post-Demokrasiye Geçiş, e-skop



Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek X
2 Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması X
3 Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak
4 Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi X
5 Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması
6 Kültürel tüketim ihtiyacını artıracak kültürel ve sanatsal etkinlikler gerçekleştirmek X
7 Kültürel ve sanatsal birikimi yaratıcılık ve tasarım temelli alanlara ( Sahne, vitrin vs. tasarımı gibi) uyarlamak X
8 Sanatsal projelerin yaratımı, sunulması, dolaşımı ve satışını içeren bir yelpazede yer alabilecek bir birikimi organize etmek
9 Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek
10 Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması
11 Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak X
12 Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi
13 Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması
14 Kültürel tüketim ihtiyacını artıracak kültürel ve sanatsal etkinlikler gerçekleştirmek
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Uygulama) 1 15 15
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6