Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kültür ve Siyaset RES 611 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ŞİRİN YILMAZ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi ŞİRİN YILMAZ,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Modernliğin gelişimine kültürel bir açıdan bakabilme. Bu çerçevede özellikle ünlü Alman düşünürü Walter Benjamin’in çalışmalarına odaklanma

Dersin İçeriği

Alman düşünür Walter Benjamin’in yapıtlarından yola çıkılarak modern toplumun kültürel bir eleştirisi gerçekleştirme. Bu bağlamda Benjamin’in özellikle “Pasajlar Projesi” başlıklı yapıtında ortaya koyduğu çerçeveyi temel alma. Bu bağlamda modern toplumun temelleri, kent kamusallığı, pasajlar, vitrin ve kültür endüstrisi gibi temalar üzerinden Benjamin’in dil felsefesi, Marksizm, tarih felsefesi, ilerleme hakkındaki görüşleri tartışma.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Modernliğin temel özelliklerini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
2 Modern kentin toplumsal yaşam üzerindeki etkilerinin farkına varır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
3 Walter Benjamin’in çalışmaları hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
4 Kültür kavramının iktidarla ilişkisi hakkında bir farkındalık geliştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
5 Frankfurt Okulu’nun modern toplum eleştirisi hakkında fikir sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Modernlik I
3 Modernlik II
4 Dil
5 Mistisizm
6 Marksizm I
7 Marksizm II
8 Tarih
9 İlerleme
10 Üslup
11 İstisna
12 Coğrafya I
13 Coğrafya II
14 Sonuç ve Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

-Dellaloğlu Besim; Benjaminia: Dil, Tarih ve Coğrafya, Ayrıntı, 2012, 185 s.
-Dellaloğlu, Besim(derleyen); Benjamin, Say, 2013, 268 s.

Ders Kaynakları

-BENJAMIN, Walter & ADORNO, Theodor; The Complete Correspondence 1928-1940, Harvard University Press, 1999.
-BENJAMIN, Walter; Bin Dokuz Yüzlerin Başında Berlin’de Çocukluk, çev: Tevfik Turan, YKY, İstanbul, 2004.
-BENJAMIN, Walter; Brecht’i Anlamak, çev: Haluk Barışcan, Aydın İşisağ, Metis, İstanbul, 1984.
-BENJAMIN, Walter; Charles Baudelaire: A Lyric Poet in the Era of High Capitalism,Verso, London, 1985.
-BENJAMIN, Walter; Correspondance (1910-1928), Aubier, 1979.
-BENJAMIN, Walter; Correspondance (1929-1940), Aubier, 1979.
-BENJAMIN, Walter; Çocuklar, Gençlik ve Eğitim Üzerine, çev: Mustafa Tüzel, Dost, Ankara, 2001.
-BENJAMIN, Walter; Ecrits Autobiographiques, Choix Essais, 1994.
-BENJAMIN, Walter; Ecrits Français, Gallimard, 1991.
-BENJAMIN, Walter; Estetize Edilmiş Yaşam, derleyen ve çeviren: Ünsal Oskay, Dost, Ankara, 1982.
-BENJAMIN, Walter; Fotoğrafın Kısa Tarihçesi, çev: Ali Cengizkan, YGS, İstanbul, 2001.
-BENJAMIN, Walter; Images de Pensée, Christian Bourgois, 1998.
-BENJAMIN, Walter; Le Concept de Critique Esthétique dans le Romantisme Allemand, Flammarion, 1986.
-BENJAMIN, Walter; Parıltılar, çev: Yılmaz Öner, Belge, Istanbul, 1990.
-BENJAMIN, Walter; Pasajlar, çev: Ahmet Cemal, YKY, Istanbul, 1995.
-BENJAMIN, Walter; Sur le Haschich, Christian Bourgois, 1993.
-BENJAMIN, Walter; Tek Yön, çev: Tevfik Turan. YKY, Istanbul, 1999.
-BENJAMIN, Walter; The Arcades Project, Harward University Press, 2002.
-BENJAMIN, Walter; The Origin of German Tragic Drama, Verso, 1996.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek X
2 Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması X
3 Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak X
4 Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi X
5 Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması X
6 Kültürel tüketim ihtiyacını artıracak kültürel ve sanatsal etkinlikler gerçekleştirmek X
7 Kültürel ve sanatsal birikimi yaratıcılık ve tasarım temelli alanlara ( Sahne, vitrin vs. tasarımı gibi) uyarlamak X
8 Sanatsal projelerin yaratımı, sunulması, dolaşımı ve satışını içeren bir yelpazede yer alabilecek bir birikimi organize etmek X
9 Bir fikirden yola çıkarak, tasarım, eskiz ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat üretimi gerçekleştirmek
10 Gerçekleştirilen sanat projesinin, geçmişten günümüze bir perspektif içerisinde ki orjinalitesinin sorgulanması
11 Sanatsal bir olguyu, tarihi, sosyolojik, estetik, psikolojik, felsefi ve politik boyutuyla değerlendirebilecek bir entellektüel birikim yapılandırmak
12 Aynı entellektüel birikimle, global dünya içerisinde, kendi kültürel referansı ile sanatsal sorunsalının ilişkilendirilmesi
13 Analitik düşünerek, tez, anti tez ve bunun sonucunda sentez yaparak, kendi kültürünü referans alabilecek özgüven ile çağın olgularının sorgulanması
14 Kültürel tüketim ihtiyacını artıracak kültürel ve sanatsal etkinlikler gerçekleştirmek
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Performans Görevi (Uygulama) 50
1. Ara Sınav 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Performans Görevi (Uygulama) 1 15 15
Final 1 14 14
Toplam İş Yükü 150
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6
Dersin AKTS Kredisi 6