Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Müziği İka Teorisi MZB 518 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CEMAL KARABAŞOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Ferdi KOÇ 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk müziği eski kaynaklarını kullanarak ikâ teorisinin tarihsel gelişimini görmek ve günümüz Türk Müziği´ndeki ika anlayışını kavramak

Dersin İçeriği

Farklı yüzyıllarda yazılan ve Türk müziği ikâsına dair bilgiler içeren kaynak eserlerdeki nazariyeler incelenecek, burada yer alan ikâ devirleri ile günümüz Türk Müziği ikâ uygulamasının farkları ve benzerlikleri incelenecektir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk müziği ikâ teorisini öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar,
2 Türk müziği ikâ kaynaklarını tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma,
3 İkâ´ın unsurlarını ve uygulamalarını öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 İkâ teorisi ve günümüz Türk Müziği ikâ anlayışının karşılaştırmasını yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İkâ´ın tarifi, asli ve yardımcı unsurları
2 İkâ yazım şekilleri ve okunuşları
3 10. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler
4 11. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler
5 12. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler
6 13. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler
7 14. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler
8 15. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler
9 16. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler
10 17. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler
11 18. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler
12 19. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler
13 20. yüzyıl Türk Müziği kaynaklarında yer alan ikâ´ya dair bilgiler
14 20. yüzyıl Türk Müziği´nde ikâ uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu

Edvâr ve risâle sahipleri üzerine yapılan yüksek lisans ve doktora tezleri

Ders Kaynakları

Ekrem Karadeniz, Musikimizde Usul ve İka, Türk Kültürü Dergisi, sy. 190, İstanbul 1978.
İsmail Hakkı Özkan, Türk Musikisi Nazariyatı ve Usulleri, Ötüken Neşriyat, İstanbul 2011.
H. Sadettin Arel, Türk Musikisi Kimindir, Kültür Bakanlığı, Ankara 1988.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Müziği tüm yönleriyle araştırarak öğrenir, bilgi ve senteze varır, çağın gerektirdiği bakış açısıyla çevresini ve dünyayı algılayabilecek eleştirel bir bakış açısı oluşturur. X
2 Kendisini sürekli olarak değişim ve gelişim içinde yeniler, sorgular, yeni bilgi ve metotları analiz eder. Diğer disiplinlerle ilgili olarak da çalışır ve bağlarını kurar. X
3 Müzik sanatını, eğitim, estetik, tarih gibi birçok boyutta ele alır, inceler, sonuçlara varır. X
4 Nota yazımı, müzik teknolojileri konularında yenilikleri takip eder. Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir. X
5 Milli kültürün çok önemli bir öğesi olan müzik kültürünü tarihi perspektifte analiz eder ve geleceğe taşır. X
6 Müzik biliminin karakteristiklerini uzman ya da uzman olmayan dinleyici gruplarına, alanıyla ilgili konularda halkla ilişkilerin etkin iletişim tekniklerini kullanarak aktarma becerisine sahiptir. X
7 Geleneksel müziğin ve günümüz müziğinin geleceğe taşınmasında teknolojik imkânlar kullanma becerisine sahiptir X
8 Batı müziği nazariyatı ve solfeji yanında, Türk müziği nazariyatı ve solfeji, tarihi, edebiyatı, enstrüman bilgisiyle destekleyerek donatır. X
9 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
10 Müzik biliminin konularını sorgulayıcı, analiz edici, sentezleyici metod ve teknikleri verir. X
11 Müzik biliminin alanına giren bilimsel verilerin toplanması, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri verir. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 20
1. Ödev 20
2. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 1 1
Kısa Sınav 1 1 1
Ödev 2 2 4
Final 1 1 1
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6