Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sindirim Sistemi Metabolizması FZL 614 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CAHİT BAĞCI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Öğrencilerin mide-barsak kanalının motor işlevi; sindirim kanalında sekresyon; sindirim ve emilim; gastrointestinal sistem hormonları incelenecektir. Ayrıca karbonhidrat, yağ, protein metabolizması, ısı regülasyonu, ateş, basal metabolizma, beslenmenin regülasyonu, açlık-tokluk, obesite ile ilgili genel ve özel bilgileri edinmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği Bu derste mide-barsak kanalının motor işlevi; sindirim kanalında sekresyon; sindirim ve emilim; gastrointestinal sistem hormonları incelenecektir. Ayrıca karbonhidrat, yağ, protein metabolizması, ısı regülasyonu, ateş, basal metabolizma, beslenmenin regülasyonu, açlık-tokluk, obesite konuları ele alınacaktır.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Mide-barsak kanalının motor işlevini kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Besinlerin sindirim kanalında taşınmasını kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Sindirim ve emilimi kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Gastrointestinal sistem hormonlarını kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Karbonhidrat metabolizmasını kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Yağ metabolizmasını kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
7 Protein metabolizmasını kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
8 Isı regülasyonunu kavrayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
9 Sıcaklığın düzenlenmesi ve ateşi kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
10 Basal metabolizmayı kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
11 Beslenmenin regülasyonunu kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
12 Açlık konusunu öğrenebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
13 Tokluk konusunu öğrenebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
14 Obesiteyi kavrayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Mide-barsak kanalının motor işlevi
2 Besinlerin sindirim kanalında taşınması
3 Sindirim ve Emilim
4 Gastrointestinal sistem hormonları
5 Karbonhidrat metabolizması
6 Yağ metabolizması
7 Protein metabolizması
8 Isı regülasyonu
9 Sıcaklığın düzenlenmesi ve ateş
10 Basal metabolizma
11 Beslenmenin regülasyonu
12 Açlık
13 Tokluk
14 Obesite
Kaynaklar
Ders Notu Gastrointestinal Physiology: Mosby Physiology Monograph Series. 8e.
Ders Kaynakları Guyton and Hall Textbook of Medical Physiology. John E. Hall (Author)
Ganong´s Review of Medical Physiology, 24th Edition (LANGE Basic Science) by Kim E. Barrett, Susan M. Barman, Scott Boitano and Heddwen Brooks.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Fizyoloji alanının gerektirdiği düzeyde bilgi teknolojileri, teknik ekipman ve alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibi olmak.
2 Bireysel olarak veya araştırma grupları içinde bilimsel projelere dâhil olma ve sorumluluk alma özgüvenini edinmek
3 Fizyoloji alanında sahip olduğu bilgileri farklı disiplinlerden gelen bilgilerle bütünleştirip yeni bilgiler oluşturmak için yorumlamak, değişik araştırma yöntemleri kullanarak analiz ve sentez yapmak ve çözüm önerileri getirmek.
4 En az bir yabancı dilde araştırma yapabilecek düzeye sahip olmak.
5 Verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, çevresel, bilimsel ve etik değerleri gözetmek
6 Yüksek lisans eğitimi sırasında kazandığı bilgi ve becerileri eleştirel yolla değerlendirerek, alanıyla ilgili edinmesi gereken yeni bilgileri ve bilgi kaynaklarını belirlemek ve öğrenim gereksinimlerini gidereceği etkinliklere katılmak.
7 Fizyoloji alanında uygulanan teknik ve yöntemler ile bunların sınırları hakkında kapsamlı bilgi sahibi olmak.
8 Fizyoloji alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilmek ve sorumluluk alarak çözüm üretebilmek.
9 Bilimsel araştırmanın hazırlanma ve uygulama süreçlerine katılarak deneyim sahibi olmak.
10 Programda fizyoloji ile ilişkili konularında edindiği temel bilgileri yazılı, sözlü ve görsel olarak ulusal ve uluslararası düzeyde etkin bir şekilde ifade edebilmek.
11 Fizyoloji alanı ile ilgili çalışmalarda kullanılan laboratuvar yöntemlerini uygulayabilmek
12 Çalışmalarının sonuçlarını ulusal ve uluslararası ortamlarda yazılı ya da sözlü olarak sunabilmek.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 30
1. Final 70
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 5 80
Ara Sınav 1 4 4
Final 1 6 6
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6