Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dokuma Sanatı ve Bölgesel Analizler SAN 619 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Beylikler ve Anadolu Selçuklu El Sanatları

Osmanlı El Sanatları

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ELA TAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Dr. Öğretim Üyesi Tülin ÇORUHLU

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dokuma Sanatının gelişimini ve yörelere göre değişiminin, zengin görsel malzeme eşliğinde öğrencilere aktarılması.

Dersin İçeriği

Tarihsel süreçte dokumanın ortaya çıkışı, gelişimi, bölgelere göre teknik, renk, kompozisyon ve motif açılarından değerlendirilmesi ve farklı kültürlerin birbirlerine etkileri gözlemlenecektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Konu ile ilgili yayınları bilir Anlatım, Bireysel Çalışma,
2 Kültürlerin sanat üzerindeki etkilerini kavrar Eğitsel Oyun, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Gösterip Yaptırma,
3 Malzeme ve teknik üzerinden Türk dokuma sanatının gelişimini yorumlar Eğitsel Oyun, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Anlatım,
4 Dokumaları tasnif eder Eğitsel Oyun, Bireysel Çalışma, Anlatım,
5 Türk dokuma sanatı ile çağdaş kültürlerin eselerini karşılaştırır Eğitsel Oyun, Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Alanı ile ilgili araştırma konusu önerir Deney ve Laboratuvar, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş, konu hakkında yapılan yayınların değerlendirilmesi
2 Dokumanın Tanımı ve Tarihsel Gelişimi
3 Dokuma Üretiminde Kullanılan Malzemeler ve Araçlar
4 Dokumanın Sınıflandırılması ve Uygulanan Teknikler
5 Türk Dokuma Sanatı
6 İran Dokuma Sanatı
7 Afgan, Hindistan, Pakistan, Çin Dokuma Sanatı
8 Kafkas, Romanya, Bulgaristan, Arnavutluk Dokuma Sanatı
9 Sınav
10 Dokumalarda Teknik
11 Dokumalarda Boyama
12 Dokumalarda Kompozisyon ve motif
13 Dokuma örnekleri
14 Karşılaştırma
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim üyesi tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

BARLO Hilmi Naili, Dokumacılık Malzemeleri, Ankara, 1940.
ÖZBEL Kenan, El Sanatları VII Cicim ve Sili, Basım yeri belirtilmemiş, 1949.
DURUL Yusuf, Baraj Gölü Çevresi Dokuma Sanatları, Ankara, 1969.
YAĞAN Şahin Yüksel, Türk El Dokumacılığı, Basım yeri belirtilmemiş 1978.
ACAR Belkıs Balpınar, Kilim, Cicim, Zili, Sumak Türk Düz Dokuma Yaygılar, İstanbul, 1982.
AYTAÇ Çetin, El Dokumacılığı, İstanbul, 1982.
ALLANE Lee, Oriental Rugs, London, 1988.
ÖLÇER Nazan, Kilimler, İstanbul, 1988.
PETSOPOULOS Yanni, One Hundred Kilims Masterpieces From Anatolia, London, 1991.
OPIE James, Tribal Rugs, London, 1992.
ALLANE Lee, Kilim A Buyer’s Guide, London, 1995.
DENİZ Bekir, Türk Dünyasında Halı ve Düz Dokuma Yaygıları, Ankara, 2000.
ERBEK Güran, Anatolian Kilims – I, Ankara, 1995.
ERBEK Güran, Anatolian Kilims – II, Ankara, 1995.
KIRZIOĞLU Neriman Görgünay, Altaylardan Tuna Boyuna Türk Dünyasında Ortak Motifler, Ankara, 1995.
FAZLIOĞLU İsmail, Eskiçağda Dokuma, İstanbul, 1997.
UĞURLU Ahmet, “Dokuma”, Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, Cilt 1,İstanbul, 1997.
HULL Alastair – WYHOWSKA Jose Luczyc, Kilim The Complete Guide, London, 2000.
ERBEK Mine, Çatalhöyükten Günümüze Anadolu Motifleri, Ankara, 2002.
GONZALES Migene – Wippler, The Complete Book Of Amuletter And Talismans, Llewellyn, 2006.
BOHMER Harald (İng. Çev. Lawrence E. Fogelberg), Koekboya, Germany, Tarih Belirtilmemiş.
ÖZTÜRK İsmail, Doğal Bitkisel Boyalarla Yün Boyama, Ankara, Tarih Belirtilmemiş.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme X
3 Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme X
4 Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. X
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. X
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi X
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme X
8 Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 15
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 7 7
Ödev 1 25 25
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6