Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Osmanlı Öncesi Türk Resim Sanatı SAN 617 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi GÜLSEN TEZCAN KAYA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Arş. Gör. Erdal OKUMUŞ 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Türk resim sanatının kaynakları ve tarihsel gelişiminin zengin görsel malzeme eşliğinde öğrenciye aktarılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Türk Resim sanatının kaynakları - Hun, Göktürk, Uygur Dönemi Orta Asya duvar resimleri, Ortaçağ Anadolu´sunda tasvir sanatı.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Konu hakkında yapılan yayın ve araştırmalar hakkında söz sahibi olur Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Türk resminin kaynak sorunlarını yorumlar Anlatım, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem, Beyin Fırtınası,
3 Türk resmini kültür-sanat ilişkisi bağlamında sorgular Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Anlatım,
4 Orta Asya tasvir sanatının Anadolu´daki etkilerini bilir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım,
5 İslamiyetin Türk resmine etkilerini değerlendirir Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Anlatım,
6 Konu hakkında tez konusu önerir ve hazırlar Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Konu hakkında yapılan araştırma ve yayınlar
2 Türk Resminin Kökenleri
3 Hun dönemi kaya resimleri
4 Göktürk dönemi tasvir sanatı
5 Hayvan üslubunun özellikleri ve örnekler
6 Hayvan üslubunun sonraki devirlere etkileri
7 Uygur resim sanatının özellikleri, teknikler, örnekler
8 Uygur resim sanatının özellikleri, teknikler, örnekler
9 Öğrenci Sunumları
10 İslamiyetten sonra Türk resminin gelişimi
11 Türk minyatür sanatının kaynakları ve gelişimi
12 Anadolu´da tasvir sanatı
13 Anadolu´da tasvir sanatı
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim üyesi tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

Kantev, D., The Symbol of the Beast the Animal-Style Art of Eurasia,New York,1957.
BelenItsky, A.,Central Asia,Geneva,1968.
Diyarbekirli, N.,Hun Sanatı, İstanbul,1972.
ANONİM,Türk Kültürü El Kitabı,İslamiyetten Önceki Türk Sanatı Hakkında Araştırmalar,C.II.,Kıs.Ia,İstanbul,1972.
ESİN, E., İslamiyetten Evvel Orta Asya Türk Resim Sanatı, Türk Kültürü El Kitabı, İslamiyetten Önceki Türk sanatı Hakkında Araştırmalar, C. II, Kıs. 1 a, İstanbul 1972, s. 182-243.
ESİN, E., Burkan ve Mani Dinleri Çevresinde Türk Sanatı ( Doğu Türkistan ve Kansu´da), Türk Kültürü El Kitabı, İslamiyetten Önceki Türk Sanatı Hakkında Araştırmalar, C. II, Kıs. 1 a, İstanbul 1972, s. 311-416 .
ESİN, E., İslamiyetten Önceki Türk Kültür Tarihi ve İslama Giriş,İstanbul,1978.
BUSSAGLI, M., Central Asian Painting From Afghanistan to Sinkiang, Geneva, 1979.
ÖGEL, B., İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi Orta Asya Kaynak ve Buluntularına Göre, Ankara,1983 (2.Baskı).
ÇORUHLU, Y., Erken Devir Türk Sanatının ABC´si, Kabalcı Yay., İstanbul, 1998.
ÇORUHLU, Y., Göktürk Devri Kaya Resimlerine Bir Bakış, XIV.Türk Tarih Kongresi Ankara 9-13 Eylül 2002 Kongreye Sunulan Bildiriler, C. III, Ankara 2006, s. 513-524.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme X
3 Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme X
4 Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. X
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. X
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi X
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme X
8 Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 30
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 7 7
Ödev 1 25 25
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 152
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,08
Dersin AKTS Kredisi 6