Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sosyal Hizmet Müdahalesi SHB 502 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Grup ve Toplumla Sosyal Hizmet
Sanatla Sosyal Hizmet

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sosyal Hizmet Müdahalesi dersi öğrencinin birey, aile grup ve toplumla çalışmada doğrudan uygulama becerisi kazanmasını amaçlamaktadır. Mikro, mezzo ve makro düzeylerde de mesleki bilginin uygulamaya aktarılmasına katkı sağlanması hedeflenmektedir. Ayrıca sosyal hizmet teori ve yöntemlerinin, analiz edilerek göz önünde bulundurulması suretiyle mikro, mezzo ve makro düzeyde müracaatçıların sosyal adalet, insan onuru, bireysel güçlendirme ve kapasite geliştirme süreçlerine katkı verilmesi hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Sorun çözme süreci olarak sosyal hizmet, sosyal hizmet müdahale süreci, sosyal hizmet uygulama sürecinin aşamaları, mikro (birey), mezzo (grup), makro (toplum) düzeylerinde bilgi toplama, sorunun belirlenmesi, planlama, müdahale eylemi (doğrudan ve dolaylı uygulama eylemleri), sonlandırma ve değerlendirme.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sosyal hizmette değerler ve becerileri tanımlar Anlatım, Soru-Cevap,
2 Sosyal hizmet uygulamalarını ve müdahale tekniklerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap,
3 Mikro, mezzo ve makro müdahale sistemlerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap,
4 Sosyal hizmette mülakat yöntem ve tekniklerini uygular Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal hizmet mesleğinin temel unsurları Önerilen kaynaklardan konu takibi
2 Sosyal hizmetin bilgi, beceri, değer sistemi Önerilen kaynaklardan konu takibi
3 Sosyal hizmette bireyle çalışma yöntem ve teknikleri Önerilen kaynaklardan konu takibi
4 Sosyal hizmette grupla çalışma yöntem ve teknikleri Önerilen kaynaklardan konu takibi
5 Planlı değişme süreci Önerilen kaynaklardan konu takibi
6 Sosyal hizmette mülakat Önerilen kaynaklardan konu takibi
7 Sosyal hizmette toplumla çalışma yöntem ve teknikleri Önerilen kaynaklardan konu takibi
8 Halk katılımı, katılım türleri, sosyal aksiyon Önerilen kaynaklardan konu takibi
9 Vize
10 Sosyal hizmette süpervizyon Önerilen kaynaklardan konu takibi
11 Sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri Önerilen kaynaklardan konu takibi
12 Sosyal hizmet etiği Önerilen kaynaklardan konu takibi
13 Alan Uygulaması Önerilen kaynaklardan konu takibi
14 Final
Kaynaklar
Ders Notu

Danış, M. Z., Kara, H. Z. (2016). “Sosyal hizmette problem çözme yaklaşımı”, The Journal of Academic Social Science Studies, 42, Spring, ss.1-10.

Danış, M. Z., Kara, H. Z., Çolak, F., Kırpık, S., Ayyıldız, A. (2015). “Sosyal Hizmet ve Hemşirelik Bölümü Öğrencilerinin Yaşlılara Yönelik Tutumları”. Journal of History School, 24 (8): 539-559.

Ders Kaynakları

1-) Thompson, N. (2005). Understanding Social Work. Second Edition. Newyork: Palgrave Macmillian.
2- Kut, S. (1988). Sosyal Hizmet Mesleği, Felsefesi, Temel Nitelikleri, Ankara
3-) Koçyıldırım, Ş. (1990). Sosyal Hizmette Halk Katılımı, Ankara
4-) Danış, M. Z. "General Characteristics of Underclass Poor, Reasons of Their Poverty, Their Condition of Showing Depressive Symptoms and Their Level of Hopelessness" ,Humanity & Social Sciences Journal ,Vol. 42 ,pp. 143 - 152 .
5-)Danış, M. Z "“Reflections of Neo-liberal Policies on Health-Care Field and Social Work Practices Directed Towards the Empowerment of Person with Chronic Illness and His/Her Family in the Globalization Process”" ,World Applied Sciences Journal ,Vol. 52 ,pp. 224 - 235.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilir.
1 Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilir. X
2 Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir. X
2 Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir.
3 Risk gruplarının (çocuk, genç, yaşlı, engelli, aile, kadın) sebepleri konusunda bilgi sahibidir
3 Risk gruplarının (çocuk, genç, yaşlı, engelli, aile, kadın) sebepleri konusunda bilgi sahibidir X
4 Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini bilir. X
4 Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini bilir.
5 Sosyal hizmet konularında bilimsel çalışma yapabilme bilgisine sahiptir.
5 Sosyal hizmet konularında bilimsel çalışma yapabilme bilgisine sahiptir. X
6 Araştırma tasarlar, veri toplar, verileri analiz eder ve elde edilen bulguları yorumlar. X
6 Araştırma tasarlar, veri toplar, verileri analiz eder ve elde edilen bulguları yorumlar.
7 Sosyal hizmetle ilgili bilimsel yaklaşımları öğrenir, alanla ilgili yenilikleri takip eder.
7 Sosyal hizmetle ilgili bilimsel yaklaşımları öğrenir, alanla ilgili yenilikleri takip eder. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Sözlü Sınav 10
1. Ödev 40
1. Performans Görevi (Seminer) 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 3 3
Sözlü Sınav 1 3 3
Performans Görevi (Uygulama) 1 28 28
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6