Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği İle Yanma Simülasyonları OTO 603 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HAKAN SERHAD SOYHAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Enerji dönüşümünde en yaygın metot olarak kullanılan Yanma fenomeni günümüzde, üzerinde çok yoğun bir şekilde çalışılan ve uygulama alanları giderek yaygınlaşan bir konudur. Yanma, ulaşım amaçlı araçlarda olduğu kadar, sanayinin birçok işleminde kullanılabildiği için yanmanın 0-, 1- ve çok boyutlu modellerle ve deneysel olarak bilimsel ve pratik yönlerinin incelenmesi önemli bir konu haline gelmiştir. Bu dersin amacı yanma konusunun HAD uygulamaları hakkında öğrencileri yetiştirmektir.

Dersin İçeriği

Bu ders mühendislere yanma konusunda temel bilgileri öğrencilere aktarmak olduğu kadar, öğrenciye yanmanın söz konusu olduğu pratik alanlarda nasıl HAD yaklaşımıyla simüle edilebileceğini öğretmek üzere hazırlanmıştır. Ana hatlarıyla,
1) İçten Yanmalı Motorlarda yanmanın teorisinin öğrenilmesi,
2) Simülasyon laboratuvarları ve atelyelerdeki çalışmalarla birlikte pratik becerilerin geliştirilmesi,
3) Öğrencileri birer tasarım çalışması yaptırıp sundurmak ve böylece simülasyon becerilerinin yanında sunum yeteneklerinin de geliştirilmesi,
çalışmalarını içermektedir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 yanmanın 0 boyutlu modellenmesi Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 yanmanın 1 boyutlu modellenmesi Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
3 yanmanın çok boyutlu modellenmesi Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
4 yanmanın kimyasal kinetik modellenmesi Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yakıtlar
2 İçten Yanmalı Motorlarda Yanma
3 Yanma Modelleri
4 0- boyutlu modelleme teknikleri
5 Çok boyutlu modelleme teknikleri
6 Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiğinin Modellemede Kullanımı
7 Hesaplamalı Akışkanlar Dinamiği Yazılımları
8 Takım Çalışması: Yanma Odası Tasarımı ve Simülasyonu
9 Seçilen Motorda Yanma Odası Tasarımı
10 Seçilen Motorda Türbülans Simülasyonu
11 Seçilen Motorda Yanma Optimizasyonu
12 Seçilen Motorda Emisyon Optimizasyonu
13 Yıliçi Sınavı
14 Öğrenci Sunumları
Kaynaklar
Ders Notu

[1] Doç.Dr. Hakan Serhad Soyhan, Yanma Ders Notları, 2012

[2] Computational Fluid Dynamics for Engineers: From Panel to Navier-Stoke. Cebeci, Tuncer, Horizons Pub. Inc., 2005. QA911 .C667 2005

[3] J Warnatz, U. Maas, R.W. Dibble: ´Combustion; Physical and Chemical Fundamentals, Modeling and Simulation, Experiments, Polutant Formation´, Springer, 1996.

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 5 10
Ödev 1 10 10
Final 1 12 12
Toplam İş Yükü 149
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,96
Dersin AKTS Kredisi 6