Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kontrol Sistemlerinde Özel Konular MEK 606 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ALİ FUAT BOZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğrencilere kontrol sistemlerinde yaşanan son
gelişmeleri aktararak, onların daha güncel bilgilerle donatılmasını
sağlamaktır. Böylece öğrenciler tez konusu seçiminde, dünyadaki
kontrol sistemleri alanındaki yeniliklerin bilgisi ışığında daha güncel
davranabileceklerdir
Dersin İçeriği Dizayn basamaklarında göz önüne alınacak hususlar. Kutup yerleştirme,
ikinci dereceden özgür sistemlerin yapısı. Giriş/Çıkış geri besleme
kompanzasyonu. Durum geri beslemesi, durum gözetleyicisi. Optimal
en iyi) denetim, Standart formlar.
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Dizayn basamaklarında göz önüne alınacak hususları tanımlar Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Kutup yerleştirme yöntemini kullanır Anlatım, Gezi / Gözlem,
3 ikinci dereceden özgür sistemlerin yapısını tanımlar Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
4 Durum geri beslemesini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
5 Durum gözetleyicisini tanımlar Anlatım, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
6 Optimal( en iyi) denetim yapısını tanımlar Anlatım, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
7 Farklı optimizasyon kriterlerini tanımlar Anlatım, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
8 Standart formlarla optimal denetleyici dizaynı yapar Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dizayn basamaklarında göz önüne alınacak hususlar
2 Kutup yerleştirme
3 ikinci dereceden özgür sistemlerin yapısı
4 Giriş/Çıkış geri besleme kompanzasyonu
5 Durum geri beslemesi
6 Durum gözetleyicisi
7 Optimal( en iyi) denetim
8 Standart formlar ve elde edilmesi
9 Farklı optimizasyon kriterleri
10 Farklı optimizasyon kriterleri
11 Standart formlarla optimal denetleyici dizaynı
12 Standart formlarla PI denetleyici dizaynı
13 Standart formlarla PID denetleyici dizaynı
14 Standart formlarla PI-PD denetleyici dizaynı
Kaynaklar
Ders Notu 1. Computational Approaches to and Comparisons of Design
Methods For Linear Controllers, A.F.BOZ, PhD. Thesis, 1999.
2. . Otomatik Kontrol I ve II., M.K.Sarıoğlu, Sistem Yayıncılık, 1996
3. Control Systems Handbook, CRC & IEEE Pres, 1996.
4. Automatic Control Systems, B.C.Kuo, Prentice Hall, 1995
5. Modern Control Systems, R.C.Dorf, R.H.Bishop, Addison Wesley,
1995
6. Feedback Control of Dynamic Systems, G.F.Franklin, J.D.Powell,
A.Emami-Naeini, Addison Wesley, 1994
7. Control Systems Engineering, Norman S. NISE, Benjamin
Cummings Publ.,1992
8. Modern Control Engineering , K.Ogata, Prentice Hall, 1989
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Toplam İş Yükü 144
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,76
Dersin AKTS Kredisi 6