Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yöneticiler İçin İstatistik MYU 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi UFUK KULA
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş.Gör.E.Elçin GÜNAY
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Olasılık kuramına ve temel istatistiksel örnekleme yöntemlerine giriş
Dersin İçeriği İstatistiksel dağılımlar, Nokta ve aralık tahminleri, tek örneklem hipotez testleri, çift örneklem hipotez testleri, Regresyon Analizi, Varyans Analizi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Serilerin merkezi eğilim ölçülerine ve değişkenliğine bakıp, histogram ve kutu diyagramıyla verileri görselleştirerek verilerin dağılımını yorumlayabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
2 Sürekli olasılık yoğunluk ve kesikli olasılık fonksiyonlarından olasılıkları hesaplayabilir, ve olasılıklardan sürekli olasılık yoğunluk ve kesikli olasılık fonksiyonlarını belirleyebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
3 Kesikli ve sürekli rassal değişkenlerin ortalamalarını ve varyanslarını, rassal değişkenler arasındaki kovaryansı ve korelasyonları hesaplayıp, yorumlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
4 Anakitle ortalaması, ana kitle varyansı, örneklem ortalaması, örneklem varyansı kavramlarını ve Merkezi Limit Teoremini kullanabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun,
5 Uygun metotları kullanarak Normal dağılmış bir ana kitlenin parametreleri (ortalama, varyans) için güven aralığı hesaplayıp, yorumlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
6 Bir ana kitle oranı için güven aralığı hesaplayıp, yorumlayabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
7 Mühendislik karar verme problemlerini hipotez testleri olarak yapılandırabilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
8 Uygun test prosedürlerini kullanarak normal dağılmış bir ana kitlenin parametreleriyle (ortalama, varyans) ilgili hipotezleri test edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
9 Bir ana kitle oranı ile ilgili hipotezleri test edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
10 İki örneklem içeren karşılaştırmalı deneyleri hipotez testleri olarak yapılandırıp, uygun test prosedürleri kullanarak normal dağılmış iki ana kitlenin ortalamalar farkıyla ilgili hipotezleri test edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
11 Uygun test prosedürlerini kullanarak normal dağılmış iki ana kitlenin varyanslarının oranıyla ilgili hipotezleri test edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
12 İki ana kitle oranının farkıyla ilgili hipotezleri test edebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
13 Hipotez testlerinin sonucuna karar vermek için P değerini kullanabilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
14 Ortalamalar, varyanslar ve oranlar ile ilgili testler için güç ve beta hesaplayıp, gerekli örneklem büyüklüğü seçimi yapabilir Bireysel Çalışma, Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Bir Rassal Değişkenin Beklenen Değeri ve Varyansı
2 Bazı Kesikli Olasılık Dağılımları
3 Bazı Kesikli Olasılık Dağılımları (Devam)
4 Sürekli Rassal Değişkenlerin Dağılımları
5 Örnekleme Dağılımları ve Tahmin Etme
6 Örnekleme Dağılımları ve Tahmin Etme (Devam)
7 Örnekleme Dağılımları ve Tahmin Etme (Devam)
8 Hipotez Testleri: Tek Örneklem
9 Hipotez Testleri: Tek Örneklem (Devam)
10 Hipotez Testleri: Çift Örneklem
11 Ki-Kareye Dayalı Önemlilik Testleri
12 Regresyon Analizi
13 Varyans Analizi
14 Varyans Analizi (Devam)
Kaynaklar
Ders Notu www.sakarya.edu.tr/~ukula
Ders Kaynakları Akdeniz, F., Olasılık ve İstatistik, 13. Baskı
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Sürdürülebilir kalkınma ve mühendislik yönetimi alanında gelişmelerini sürdürülebilirliği sağlamak için yaşam boyu öğrenme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve uygulama gerekliliğini bilir ve bunun için kendini sürekli yenileme becerisine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 25
1. Ödev 37
2. Ödev 38
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Ödev 1 25 25
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6