Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Özel Gereksinimi Olan Çocuklar ve Hemşirelik Bakımı HMS 684 0 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NURSAN ÇINAR
Dersi Verenler Prof.Dr. NURSAN ÇINAR, Dr.Öğr.Üyesi DİLEK MENEKŞE,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Özel gereksinimi olan çocuğun sağlığını koruma ve geliştirme, bu çocuklarda sık karşılaşılan semptomları tanıma, çocuğun özelliğine özgü hemşirelik uygulamalarını ve bakımını yapabilme yeterliliğini öğrenciye kazandırmak.

Dersin İçeriği

Bu ders, davranışsal, gelişimsel, fiziksel, zihinsel engeli olan çocuklara, üstün zekalı çocuklara ve ailelerine yaklaşım ve kanıt temelli bakımı kapsar. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Alanı ile ilgili bilgilere ulaşır. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma,
2 Araştırma ya da hemşirelik uygulamalarında, kanıta dayalı veri tabanını kullanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma,
3 Sistematik derleme hazırlamayı öğrenir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Grupla Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Özel Gereksinimi Olan Çocuk İle İlgili Temel Kavramlar, Tanımı ve Sınıflandırması
2 Davranışsal Sorunu (Parmak emme, tırnak yeme, altını ıslatma, öfke patlamaları, evden/okuldan kaçma vb.) ve Uyum Güçlüğü (sosyal, duygusal vb.) Olan Çocuklar ve Hemşirelik Yaklaşımı
3 Yaygın Gelişimsel Bozukluğu (Otizm, Rett Sendromu, Çocukluğun Dezintegratif Bozukluğu, Asperger Bozukluğu, Başka Türlü Adlandırılmayan Yaygın Gelişimsel Bozukluk vb.) olan Çocukların Özellikleri ve Hemşirelik Yaklaşımı
4 Özel Öğrenme Güçlüğü (Dikkat Eksikliği ve Hiperaktivite Bozukluğu, Disleksi vb.) olan Çocukların Özellikleri ve Hemşirelik Yaklaşımı
5 Engellilik Kavramı, Önleme ve Erken Tanı
6 Zihinsel Engelli (mental retardasyon, down sendromu, zekâ geriliğinin eşlik ettiği fenil ketonüri vb.) Çocukların Özellikleri ve Hemşirelik Yaklaşımı
7 Zihinsel Engelli (mental retardasyon, down sendromu, zekâ geriliğinin eşlik ettiği fenilketonüri vb.) Çocukların Özellikleri ve Hemşirelik Yaklaşımı dersin devamı
8 Fiziksel Engelli (uzuvlarda eksiklik/fazlalık, şekil bozukluğu, kas güçsüzlüğü, felçliler, serabral palsi, spastikler ve sipina bifida) Çocukların Özellikleri ve Hemşirelik Yaklaşımı
9 Fiziksel Engelli (uzuvlarda kısalık, eksiklik, fazlalık, yokluk, hareket kısıtlığı, şekil bozukluğu, kas güçsüzlüğü, felçliler, serabral palsi, spastikler ve sipina bifida) Çocukların Özellikleri ve Hemşirelik Yaklaşımı
10 Görme Engelli Çocuklar ve Hemşirelik Yaklaşımı
11 İşitme Engelli Çocuklar ve Hemşirelik Yaklaşımı
12 Dil ve Konuşma Engelli Çocuklar ve Hemşirelik Yaklaşımı
13 Üstün Yetenekli Çocuklar ve Hemşirelik Yaklaşımı
14 stün Yetenekli Çocuklar ve Hemşirelik Yaklaşımı dersin devamı
Kaynaklar
Ders Notu

Yayınlanmamış ders notları

Ders Kaynakları

Zeynep CONK, Zümrüt BAŞBAKKAL, Hatice BALYILMAZ, Bahire BOLIŞIK (2013). Pediatri Hemşireliği. AKADEMİSYEN KİTABEVİ
Ebru K. Törüner, Prof. Dr. Lale Büyükgönenç (2017). Çocuk Sağlığı Temel Hemşirelik Yaklaşımları.
Çavuşoğlu H. [Çocuk sağlığı sorunları ve hemşirenin rolü]. Çavuşoğlu H. Editör. Çocuk Sağlığı Hemşireliği. 9. Baskı. Ankara: Sistem Ofset Basımevi; 2008
Kuğuoğlu S, Demirbağ C. (Ed.)(2015) Aile Temelli Sağlık Yaklaşımı. Akademisyen Kitabevi.
American Psychiatric Association (APA). Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders 5th Edition. Washington (DC): APA, 2013. Available from: URL: https://tinyurl.com/ y82f6kyj
Ataman A. Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim. İçinde: Ataman A. Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitime Giriş. 2. Baskı. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık, 2005.
Levine DA. [Evaluation Of The Child with Special Needs]. Marcdante KJ, Kliegman RM, edt. Nelson Essentials of Pediatrics, 7th ed. Philadelphia, PA: Elsevier Saunders;2015
Çam, O., & Engin, E. (2014). Ruh Sağlığı ve hastalıkları hemşireliği bakım sanatı. İstanbul Tıp Kitabevi.
Gürhan N. (2016). Ruh Sağlığı ve Psikiyatri Hemşireliği.
 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Doktora yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile eğitim düzeyine uygun eleştirir ve bilime katkı sağlar. X
2 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir. X
3 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. X
4 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
5 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır
6 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler X
7 Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır.
8 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 159
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,36
Dersin AKTS Kredisi 6