Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sağlık Sosyolojisi HMS 621 0 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME
Dersi Verenler Prof.Dr. AYŞE ÇEVİRME,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sağlık sosyolojisinin temel kavramlarını çözmleyerek sağlık ve toplum arasındaki ilişkileri çözmektir.

Dersin İçeriği

Sağlık ve hastalık sistemi, halk tababeti ve modern tıp, hasta ve hastalık kavramları, hasta ve doktor ilişkileri, modern çağda sağlığın toplumsal görünümü.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sağlık Sosyolojisi disiplinini açıklar Anlatım, Tartışma, Problem Çözme, Gösterip Yaptırma,
2 Sağlık ve hastalık sistemi hakkında bilgi sahibi olur Gösterip Yaptırma, Tartışma, Anlatım,
3 Halk tababeti ile modern tıp arasındaki ortaklık ve farklılıkları açıklar Gösterip Yaptırma, Tartışma, Anlatım,
4 Sağlık sosyolojisinin unsurları arasında farklılıkları ayırt eder Gösterip Yaptırma, Tartışma, Anlatım,
5 Sağlık sosyolojisi tarihi içinde yer alan unsurları bir araya getirip genellemelere ulaşır Gösterip Yaptırma, Tartışma, Anlatım,
6 Sağlık sosyolojisini meydana getiren unsurları değerlendirir Gösterip Yaptırma, Tartışma, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sosyal sağlık ve sosyal sistem
2 sağlık, hastalık ve sosyal ilişkiler sistemi
3 Sağlık sistemi ve modern sağlık bilimi
4 Hasta, doktor ve hemşire ilişkileri
5 Sağlığın sosyal örgütlenme biçimi
6 Dinsel tutumlar ve sağlık ilişkisi
7 Beslenme ve kültür ilişkisi
8 Doğum öncesi kadının toplumdaki statüsü
9 Doğum öncesi kadının toplumdaki statüsü
10 İnsanlara göre sağlık ve hastalık sistemi
11 Kentleşme, sanayileşme ve çevre sağlığı
12 Kentleşme ve sağlık ilişkisi
13 Modern tıp bilimi ve insanların sağlık bilinçleri
14 Modern tıp ve kültür ilişkisi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Zafer Cirhinlioğlu, Sağlık Sosyolojisi, nobel yayın dağıtım, 2018, ISBN 6051332468

Kültür ve sağlık-hastalık sistemi : Doğu'da bir kasabanın tıbbi sosyolojisi açısından incelenmesi, Orhan Türkdoğan, 1991

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Doktora yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile eğitim düzeyine uygun eleştirir ve bilime katkı sağlar. X
2 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir. X
3 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. X
4 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
5 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır X
6 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler X
7 Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır. X
8 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
Dersin AKTS Kredisi 6