Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Ameliyathane Hemşireliğine Giriş HMS 545 0 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. DİLEK AYGİN
Dersi Verenler Prof.Dr. DİLEK AYGİN, Dr.Öğr.Üyesi HANDE CENGİZ AÇIL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ameliyathane ile ilgili kavramları bilen, ameliyathane ilkeleri ile ilgili bilgi, beceri ve donanıma sahip olan, bunları çalışma alanlarına yansıtabilen bireyler yetiştirebilmek

Dersin İçeriği

Ameliyat ve diğer invaziv girişimler uygulanan hastaların  ameliyat öncesi, sırası ve sonrasında ihtiyacı olan tüm hemşirelik bakım gereksinimlerinin bireye kazandırılması

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ameliyane hemş. dünyada ve Türkiye'deki konumu, eğitim süreci ve önemini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
2 Hasta merkezli bakım modellerini ve ameliyathane hemş. standartlarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama,
3 Ameliyathanenin fiziki yapısı ve işleyişini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Ameliyathanede hasta güvenliği kültürü ve uygulamalarını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
5 Ameliyathanede iş yeri koşulları ve çalışan güvenliğini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
6 Ameliyathanede cerrahi duman, yangınlar ve radyasyon uygulamaları ve güvenlik önlemlerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem,
7 Cerrahi alan enfeksiyonlarını önlemeye yönelik kanıt temelli uygulamaları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Rol Oynama, Gezi / Gözlem,
8 Patolojik doku örneklerinin hazırlığı ve laboratuvara teslim sürecini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Rol Oynama,
9 Özel cerrahi uygulamaları bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem,
10 Ameliyathanede acil durumlar ve hazırlık sürecini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem,
11 Ameliyathaneye özgü kalite göstergelerini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
12 Ameliyathanenin temizliği, dezenfeksiyonu ve atık yönetimini bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ameliyathane Hemşireliği Dünyada ve Türkiye'deki konumu, eğitim süreci ve önemi
2 Hasta Merkezli Bakım Modeli ve Ameliyathane Hemşireliği Standartları
3 Ameliyathanenin Fiziki Yapısı ve İşleyişi
4 Ameliyathanede Hasta Güvenliği Kültürü ve Uygulamaları
5 Ameliyathanede İş Yeri Koşulları ve Çalışan Güvenliği
6 Ameliyathanede Cerrahi Duman, Yangınlar ve Radyasyon Uygulamaları ve Güvenlik Önlemleri
7 Ameliyathane Öncesi ve Sırası ERAS uygulamaları
8 Cerrahi Alan Enfeksiyonlarını Önlemeye Yönelik Kanıt Temelli Uygulamalar
9 Patolojik Doku Örneklerinin Hazırlığı ve Laboratuvara Teslim Süreci
10 Özel Cerrahi Uygulamalar (Minimal İnvaziv Cerrahi, Lazer Cerrahi, Robotik Cerrahi, Hibrid Ameliyathaneler)
11 Özel Cerrahi uygulamalar (Minimal İnvaziv Cerrahi, Lazer Cerrahi, Robotik Cerrahi, Hibrid Ameliyathaneler)
12 Ameliyathanede Acil Durumlar ve Hazırlık Süreci
13 Ameliyathaneye Özgü Kalite Göstergeleri
14 Ameliyathanenin Temizliği, Dezenfeksiyonu ve Atık Yönetimi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar X
2 Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır X
3 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir X
4 Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır X
5 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir X
6 Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır X
7 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
8 Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir X
9 Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir X
10 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır X
11 Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar X
12 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler X
13 Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır X
14 Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır X
15 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Proje / Tasarım 40
Toplam 100
1. Final 70
1. Yıl İçinin Başarıya 30
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6