Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Yenidoğan ve Bakımı HMS 520 0 2 + 0 2 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NURSAN ÇINAR
Dersi Verenler Prof.Dr. NURSAN ÇINAR, Dr.Öğr.Üyesi DİLEK MENEKŞE,
Dersin Yardımcıları

Prof.Dr. NURSAN ÇINAR, DR. ÖĞR.ÜYESİ DİLEK MENEKŞE

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Yenidoğan ve ailelerine yönelik bakımı planlayıp uygulayabilme bilgi ve becerisini geliştirmek.

Dersin İçeriği

Sağlıklı ve riskli yenidoğanların özellikleri ve bakımı , yenidoğan hastalıkları ve bakımı ,Aile bebek etkileşimi.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Yenidoğan sağlığını koruma ve geliştirmeye yönelik uygulamaları bilir ve gerçekleştirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Rol Oynama,
2 Aile merkezli bakımın önemini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Sağlıklı yenidoğanı ve bakım önceliklerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 İntrauterin büyüme gelişme geriliğininde bakım ilkelerini tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap,
5 .Miyadından önce ve sonra doğan bebeklerin özelliklerini tanımlar ve bakımını yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Yenidoğan resüsitasyonunu tanımlar Anlatım, Soru-Cevap,
7 Yenidoğan sorunları ve bu durumlarda yaklaşımı tanımlar. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Neonatoloji Giriş- Dünyada ve Ülkemizde Yenidoğan Sağlığının Durumu ve Yenidoğan Hemşireliği
2 Yenidoğan Yoğun Bakım Ünitelerinin Organizasyonu
3 Yenidoğan Uterusun Dışında Yaşam Adaptasyonu. Yenidoğanda Isı Kontrolü
4 Yenidoğan Değerlendirilmesi
5 Yenidoğanda Sıvı- Elektrolit Dengesi
6 Yenidoğan Ünitelerinde Hastane Enfeksiyonların Kontrolü
7 Sağlıklı Yenidoğanın Bakımı
8 Yüksek Riskli Yenidoğanlar ve Bakımı
9 Yüksek Riskli Yenidoğanlar ve Bakımı
10 Yenidoğan Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
11 Yenidoğan Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
12 Yenidoğan Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı
13 Yenidoğan Resüsitasyonu
14 Yenidoğan Resüsitasyonu
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1- Meeks M, Hallsworth M, Yeo H. (2012). Yenidoğan Hemşireliği, Rota Tıp Kitabevi, Ankara.
2- Dağoğlu T.,Görak G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik, Yenilenmiş İkinci Baskı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
3- Ball JW, Bindler RC, Cowen KJ. (2010). Child Health Nursing Partnering With Children & Families, Co: Pearson Education, Second Edition, New Jersey.
4- Kavaklı A,Pek H,Bahçecik N.1995.Çocuk Hastalıkları Hemşireliği, Alemdar Ofset, İstanbul.
5- Kollar LM. (2005). Wong?s Essentials of Pediatric Nursing, MJ Hockenberry, D Wilson, ML Winkelstein (Eds), Seventh Edition, Mosby.
6- Çavuşoğlu H.(2008). Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Çilt 1 genişletilmiş 9. baskı,Cilt 2 genişletilmiş 8.baskı, Sistem Ofset.
7- Behrman ,Kliegman,Jenson. (2003).Nelson Textbook of Pediatrics.17. the Edition,W.B.Saunders Company.
8- Neyzi O, Ertuğrul T. (2010). Pediatri, 4. Baskı, 1. Cilt İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi.
9- Savaşer S., Yıldız S.(2009). Hemşireler için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.
10- Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (2013). Pediatri Hemşireliği, Akademisyem Tıp Kitabevi, Ankara.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar
2 Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır
3 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir
4 Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır
5 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir
6 Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır
7 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır.
8 Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir
9 Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir
10 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır
11 Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar
12 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler
13 Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır
14 Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır
15 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Performans Görevi (Seminer) 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Ara Sınav 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 159
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,36
Dersin AKTS Kredisi 6