Yazdır

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
CHILD HEALTH AND ILLNESS NURSING I HMS 513 0 2 + 6 5 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Yüksek Lisans
Dersin Türü SECMELI
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. NURSAN ÇINAR
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi
Dersin Amacı
To bring in skill to the students about protection and promotion of child health, defination of healthy child and deviation from health, nursing care planing and practices for children and family.
Dersin İçeriği
Protecting and promotion the child health , knowing the healthy child and deviations from health, spesific applications for child, growing and developing at child , nutrition at child, Spesific characteristic of normal and high risk newborns.
Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 - Graps child and their family needs. 1 - 2 - 3 - A - F -
2 - Grasp the important of care which focusing on family. 1 - 2 - 3 - A - F -
3 - To identify the healthy nutrition and the nursing care principles about malnutritions at childhood, 1 - 2 - 3 - A - F -
4 - To have knowledge about childhood vaccines that having importance at protecting children´s health and to follow developments on this issue 2 - 3 - 12 - 1 - A - F -
5 - To recognize the normal and risky newborn and to be sufficient to care in case of illness. 1 - 2 - 3 - 6 - A - F -
Öğretim Yöntemleri: 1:Lecture 2:Question-Answer 3:Discussion 12:Case Study 6:Motivations to Show
Ölçme Yöntemleri: A:Testing F:Performance Task

Ders Akışı

Hafta Konular ÖnHazırlık
1 Nutrition at Childhood and Nutrition Failures
2 Nutrition Problems
3 Nutrition Problems
4 Vaccines (Routine Vaccines)
5 Vaccines (Specific Vaccines)
6 Applications in Child
7 Applications in Child
8 Applications in Child
9 Applications in Child
10 Newborn and Care
11 Risky Newborns and Care
12 Neonatal Diseases and Care
13 Neonatal Diseases and Care
14 Neonatal Diseases and Care

Kaynaklar

Ders Notu
Ders Kaynakları 1- Meeks M, Hallsworth M, Yeo H. (2012). Yenidoğan Hemşireliği, Rota Tıp Kitabevi, Ankara.
2- Dağoğlu T.,Görak G. (2008). Temel Neonatoloji ve Hemşirelik, Yenilenmiş İkinci Baskı, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
3- Ball JW, Bindler RC, Cowen KJ. (2010). Child Health Nursing Partnering With Children & Families, Co: Pearson Education, Second Edition, New Jersey.
4- Kavaklı A,Pek H,Bahçecik N.1995.Çocuk Hastalıkları Hemşireliği, Alemdar Ofset, İstanbul.
5- Kollar LM. (2005). Wong?s Essentials of Pediatric Nursing, MJ Hockenberry, D Wilson, ML Winkelstein (Eds), Seventh Edition, Mosby.
6- Çavuşoğlu H.(2008). Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Çilt 1 genişletilmiş 9. baskı,Cilt 2 genişletilmiş 8.baskı, Sistem Ofset.
7- Behrman ,Kliegman,Jenson. (2003).Nelson Textbook of Pediatrics.17. the Edition,W.B.Saunders Company.
8- Neyzi O, Ertuğrul T. (2010). Pediatri, 4. Baskı, 1. Cilt İstanbul, Nobel Tıp Kitabevi.
9- Savaşer S., Yıldız S.(2009). Hemşireler için Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul.
10- Conk Z, Başbakkal Z, Yılmaz HB, Bolışık B. (2013). Pediatri Hemşireliği, Akademisyem Tıp Kitabevi, Ankara.

Döküman Paylaşımı


Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları KatkıDüzeyi
1 2 3 4 5

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
AraSinav 1 40
PerformansGoreviUygulama 1 30
PerformansGoreviSeminer 1 30
Toplam 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 50
Finalin Başarıya Oranı 50
Toplam 100

AKTS - İş Yükü

Etkinlik Sayısı Süresi(Saat) Toplam İş yükü(Saat)
Course Duration (Including the exam week: 16x Total course hours) 16 3 48
Hours for off-the-classroom study (Pre-study, practice) 16 4 64
Mid-terms 1 5 5
Performance Task (Application) 1 10 10
Performance Task (Seminar) 1 12 12
Final examination 1 12 12
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü /25(s) 6.04
Dersin AKTS Kredisi 6.04
; ;