Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Cerrahi Hastalıkları Hemşireliği I HMS 507 0 2 + 6 5 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. DİLEK AYGİN
Dersi Verenler Prof.Dr. DİLEK AYGİN, Dr.Öğr.Üyesi HANDE CENGİZ AÇIL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Cerrahi hastalıkları ve bakımı konusunda ileri bilgi ve beceri sahibi olma, hastadaki sorunları saptayabilme, planlama, uygun girişimleri yapabilme becerisi kazandırmak ve eğitimci-araştırmacı rolünü geliştirmek.
Dersin İçeriği Cerrahi hastalıkları hemşireliği ile ilgili temel kavramları öğrendikten sonra, hasta bakımının sağlanması ve homeostazisin sürdürülmesi için gerekli teorik ve pratik yaklaşımların derste ve hastanede kazandırılması
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Cerrahi hastalıkları hemşireliğine ilişkin temel kavramları tanır Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
2 Cerrahi hastasında stres yanıtını tanır ve uygun girişimleri yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
3 Hastada sıvı elektrolit ve asit-baz dengesinde anormallikleri farkeder uygun tedaviyi yönetir, bakım gereksinimlerini yerine getirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
4 Şok ve çoklu organ yetmezliği sendromundaki hastanın belirti ve bulgularını tanır, tedavisini ve bakımını yönetir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
5 Ağrısı olan hastayı değerlendirir ve etkin kanıta dayalı bir hemşirelik bakımı uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
6 Ameliyat olacak hastanın ameliyat öncesi-esnası-sonrası bakımını yapabilecek bilgi ve beceriye sahip olur. Kanıt temelli uygulamaları cerrahi hemşireliğine uyarlar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
7 Cerrahi yara fizyopatolojisi hakkında yeterli bilgi ve beceriye sahip olur. Etkili bir şekilde kanıta dayalı hemşirelik bakımını ve tedavisini yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
8 Yanıklı hastanın özel bilgi ve beceri gerektiren bakımını yapar. Cerrahi infeksiyonları tanır ve uygun girişimleri yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
9 Yaşlı hastalarda sık görülen cerrahi hastalıkları tanır. Yaşlı hastaya özgü hemşirelik bakımı verir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Eğitsel Oyun, Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türkiye'de ve dünyada cerrahi hemşireliği, cerrahi gerektiren durumlar ve cerrahi türleri
2 Cerrahi semptomlar ve yönetimi
3 Cerrahi semptomlar ve yönetimi
4 Homeostazis, stres ve adaptasyon
5 Şok ve çoklu organ yetmezliği sendromu ve hemşirelik bakımı
6 Ağrı ve hemşirelik bakımı
7 Ameliyat sonrası hemşirelik bakımı ve komplikasyonların yönetimi (ERAS Protokolüne göre)
8 Yara iyileşmesi ve hemşirelik bakımı (cerrahi yara, yanık ve diğer yaralar)
9 Cerrahi alan enfeksiyonları ve kanıt temelli uygulamalar
10 Onkolojik cerrahi ve hemşirelik bakımı
11 Endoskopik uygulamalar ve hemşirelik bakımı
12 Günübirlik Cerrahi
13 Cerrahi hemşireliği ve etik kodlar
14 Vaka analizi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Cerrahi Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı (Ed; Prof Dr. Fethiye Erdil, Hacettepe Üniv. Yayını)
-Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010.
-Lewis SM, Heitkemper MM, Dirksen SR, Medical- Surgical Nursing, Mosby Year Book, St. Louis, 2004.
-Can G. Onkoloji Hemşireliğinde Kanıta Dayalı Semptom Yönetimi, Mavi İletişim Danışmanlık AŞ Medikal Yayıncılık, İstanbul, 2007.
-Cerrahi hastalıklar hemşireliği El Kitabı (Vehbi Koç Vakfı Yayını)
--Guyton AC. Guyton Tıbbi Fizyoloji. Çavuşoğlu H, Yeğen BÇ (Çev eds). Nobel Tıp Kitavbevl, İstanbul, 2007.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yüksek lisans yeterliklerine dayalı olarak, yaşam boyu öğrenme bilinciyle alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir ve bilime katkı sağlar X
2 Yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinerek ulusal ve uluslar arası alanındaki yenilikleri bakıma aktarır X
3 Alanıyla ilgili çeşitli disiplinler arasındaki etkileşimi kavrar, yeni ve karmaşık fikirleri analiz eder ve değerlendirir X
4 Mesleğini yaparken evrensel değerlere ve etik ilkelere uygun davranır X
5 Alanı ile ilgili bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir X
6 Alanının gerektirdiği düzeyde istatistik kullanır
7 Hemşirelik alanında karşılaşılan karmaşık sorunların çözümünde yaratıcı ve eleştirel düşünme, problem çözme, araştırma ve kanıta dayalı karar verme becerilerini kullanır. X
8 Yaptığı bilimsel çalışma sonuçlarını kliniğe aktararak bakım kalitesini yükseltir X
9 Hemşirelik lisans yeterliklerine dayalı olarak, hemşirelik alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir X
10 En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır X
11 Sağlık ekibi içinde klinik kararlarda aktif rol alır ve danışmanlık yapar X
12 Alanında ve iş yaşamında karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimini destekler X
13 Alanının gerektirdiği düzeyde yabancı dilde yazılı ve sözlü iletişim becerilerini kullanır X
14 Alanında uzman bir kişi olarak, özgün görüşlerini savunmada etkili iletişim becerilerini kullanır X
15 Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 70
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 6 6
Performans Görevi (Uygulama) 1 15 15
Performans Görevi (Seminer) 1 12 12
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
Dersin AKTS Kredisi 6