Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Klasik Edebiyatta Belağat ve Meani ITS 524 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

-

Önerilen Seçmeli Dersler

-

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. KENAN MERMER
Dersi Verenler Doç.Dr. KENAN MERMER,
Dersin Yardımcıları

-

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Klasik Türk Edebiyatındaki Belâgat ve Meânî Sanatlarının Kavranması

Dersin İçeriği

Belâgat, Meânî ve Bedîin Şiir ve İnşa Üzerinden İncelenmesi

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Belâgatın mahiyeti ve kısımları hakkında bilgi sahibi olur. Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Fesâhatın söz ve sözü söyleyen tarafından nasıl etkilendiğini kavrar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma,
3 Me´ânî ilmindeki haber ve inşâ isnadını teknik anlamda yorumlar. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Proje,
4 Söz ve anlam haşivlerini metinler çerçevesinde analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
5 Bedîin tarifini yapar ve kısımlarını açıklar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
6 Söz ve anlam sanatlarını şiir ve nesir örnekleri üzerinden analiz eder. Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Belâgatın tarifi ve kısımları: Me´ânî-Beyân ve Bedî´
2 Fesâhatın tarifi ve kısımları: Kelâmın ve Mütekelliminin Fesâhatı
3 Me´ânînin tarifi ve kısımları
4 Haber ve İnşâ İsnâdı
5 Devrik Cümle ve Mütemmimât-ı Cümle
6 Haşiv ve Eşanlamlı Kelimeleri Kullanma
7 Beyânın tarifi ve Anlamın İfade Yolları
8 Lafzî ve Gayr-i Lafzî Delâlet
9 Aklî ve Lügavî Mecaz
10 Müfred ve Mürekkeb İstiâre
11 Beliğ, Temsîlî, Tehekkümî ve Temlîhî Teşbîh
12 Bedî´in Tarifi ve Kısımları
13 Anlam Yakınlığına Dayanan Sanatlar: Tenâsüb, Îhâm ve Teşâbüh
14 Anlam Karşıtlığına Dayanan Sanatlar: Tezâd ve Mukâbele
Kaynaklar
Ders Notu

-

Ders Kaynakları

1. M. A. Yekta Saraç (2000), Klasik Edebiyat Bilgisi Belâgat, İstanbul.
2. Muallim Naci (1890), Istılâhât-ı Edebiyye, Osmanlıca, İstanbul.
3. Abdülkahir el-Cürcânî (2008), Sözdizimi ve Anlambilim, Çev. O. Güman, İstanbul.
4. İsmail Ankaravî (1868), Misbâhu´l-Belâga ve Misbâhu´l-Fesâhe, Osmanlıca, İstanbul.
5. Tahsin Banguoğlu (1974), Türkçe´nin Grameri, İstanbul.
6. Cem Dilçin (1995), Örneklerle Türk Şiir Bilgisi, Ankara.
7. Muharrem Ergin (1980), Türk Dil Bilgisi, İstanbul.

Hafta Dokümanlar Açıklama Boyut
1 Eski Anadolu Türkçesi meselesi 0 MB
1 Atıf vâvı ve terkibî vâv 0 MB
3 arap aruzu 0 MB
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlgili alanda bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanmak; X
2 Bilimsel araştırma sürecine ilişkin yöntem bilgi ve becerisinde ustalaşmış olmak; X
3 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında en az bir alanda katkı sağlama becerisini kazanmak; X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanmak;
5 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanmak;
6 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları ilgili alana adapte edebilme becerisi kazanmak; X
7 İlgili alandaki teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip etmek; X
8 Akademik yazım alışkanlığına katkı sağlayacak alanı ile ilgili en az bir yayın yapmak;
9 Uzmanlık alanları ile ilgili olarak ulusal ve uluslar arası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanmak; X
10 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olmak
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 55
1. Ödev 15
2. Ödev 15
3. Ödev 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 5 5
Ödev 3 15 45
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6