Yazdır

Ders Tanımı

Ders Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
HISTORY OF TURKISH ART ITS 512 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Yüksek Lisans
Dersin Türü SECMELI
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET MEMİŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Temel Öğretim
Dersin Amacı
Learning the development and characteristics of Turkish art, recognizing the richness of the art in Turkish communities.
Dersin İçeriği
Artistic activities in pre-Islamic Turkish communities, art of the Muslim Turkish States, Turkish art in Anatolia.
Dersin Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 - To explain the concept of Art and Turkish art 1 - 2 - A - B -
2 - To interprete the history of Turkish art 1 - A - B -
3 - Recognize the pre-Islamic works of art made in Turkish society 1 - 2 - A - C -
4 - To explain the parts of the buildings and architectural concepts 1 - 2 - A - B -
5 - To recognize the arts of the Muslim-Turkish states established outside the Anatolian 1 - 3 - A - C -
6 - To describe the general characteristics of Turkish architecture 1 - 2 - A -
7 - To describes the general characteristics of Turkish architecture 1 - 3 - A - C -
8 - To describe the general characteristics of Turkish decorative arts applied in architecture 1 - 2 - A - C -
Öğretim Yöntemleri: 1:Lecture 2:Question-Answer 3:Discussion
Ölçme Yöntemleri: A:Testing B:Oral Exam C:Homework

Ders Akışı

Hafta Konular ÖnHazırlık
1 Artistic activities in pre-Islamic Turkish communities
2 Hun art
3 Gokturk art
4 Uyghur art
5 Art in the Muslim Turkish States
6 Tolunoğulları art
7 Karahanli art
8 Ghaznavids art
9 Zengi era architecture
10 The first mosques in Anatolia
11 Artuklu works
12 Danishmends works
13 Saltuklu works
14 Mengucek works

Kaynaklar

Ders Notu
Ders Kaynakları [1] Yetkin, S. K. (1954): İslam Sanatı Tarihi, Ankara: AÜ. İlahiyat Fakültesi Yayınları.
[2] Aslanapa O. (1989): Türk Sanatı, İstanbul: Remzi Kitabevi.
[3] Arseven, C.E.: Türk Sanatı Tarihi, İstanbul M.E. Basımevi
[4] Can, Y. - Gün, R. (2005): Anahatlarıyla Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Samsun: Din ve Bilim Kitapları.

Döküman Paylaşımı


Dersin Program Çıktılarına Katkısı

No Program Öğrenme Çıktıları KatkıDüzeyi
1 2 3 4 5
1 To gain skill for data collection, consultation of the literature and analysis in relevant area X
2 To become skilled at knowledge of methods for the process of scientific research X
3 To gain the skill to make contribution to science, at least in one of the theoretical, methodic or practical areas, in the scientific researches X
4 To gain thorough competence in critical evaluation and synthesis X
5 To gain the skill for production of new ideas X
6 To have the capability of interdisciplinary study and gain the skill for adaptation of theory, method and applications of different branches to relevant branch X
7 To follow technical, scientific developments and information technologies in relevant area
8 To publish at least an academically work related to the writing of history X
9 To gain the skill for communication with the national or international circles of the relevant branch

Değerlendirme Sistemi

YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARI SIRA KATKI YÜZDESİ
AraSinav 1 60
Odev 1 40
Toplam 100
Yıliçinin Başarıya Oranı 50
Finalin Başarıya Oranı 50
Toplam 100

AKTS - İş Yükü

; ;