Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Taşıt Ergonomisi OTO 540 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ASLAN ÇOBAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı Ergonomi biliminin ilkeleri çerçevesinde taşıtlarda güvenlik ve konfor sistemlerinin tasarımı, kazaların önlenmesinde ve sürücü eğitimlerinde ergonomik faktörlerin etkilerinin öğretilmesi.
Dersin İçeriği Ergonominin tanımı ve tarihçesi, Ergonominin genel ilkeleri ve diğer bilim dalları ile ilişkisi, Antropometri, İnsan / Makine ilişkisi, Seyahat ergonomisinde fizyolojik ve psikolojik faktörler, Taşıtlarda iç ve dış boyut tasarımı, Taşıtlarda görüntü sistemlerinin tasarımı, Taşıt ergonomisinde fizyolojik faktörler, Taşıt içi tasarımı, Taşıtlarda aktif ve pasif güvenlik sistemleri, Kaza ve çarpışmanın anatomisi, Sürücü eğitimi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ergonomi biliminin genel ilkelerini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
2 Taşıt tasarımında dikkate alınması gereken ergonomik faktörleri kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ergonominin tanımı ve tarihçesi
2 Ergonominin genel ilkeleri ve diğer bilim dalları ile ilişkisi
3 Antropometri
4 İnsan / Makine ilişkisi
5 Seyahat ergonomisinde fizyolojik faktörler
6 Seyahat ergonomisinde psikolojik faktörler
7 Taşıtlarda iç ve dış boyut tasarımı
8 Taşıtlarda görüntü sistemlerinin tasarımı
9 Taşıt ergonomisinde fizyolojik faktörler (Gürültü, ses, titreşim, aydınlatma, iklimlendirme)
10 Ara Sınav
11 Taşıt içi tasarımı (Kokpit, koltuklar, pedal sistemi, direksiyon sistemi)
12 Taşıtlarda aktif ve pasif güvenlik sistemleri
13 Kaza ve çarpışmanın anatomisi
14 Sürücü eğitimi
Kaynaklar
Ders Notu 1. Erkan N., ?Ergonomi; Verimlilik, sağlık ve güvenlik için insan faktörü mühendisliği?, MPM Yayınları, Ankara, 2001
2. Wilfred Staudt ,?Motorlu taşıt tekniği? Cilt 1 ,M.E.B ,1995
3. Alexandre A., Road Traffic Noise, New York-Wiley, 1975.
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Ödev 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 1 10 10
Ödev 1 10 10
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6