Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Motorlu Taşıtların Yakıt Ekonomisi OTO 507 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. CAN HAŞİMOĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı 1. Taşıta ait parametrelerin ve çalışma şartlarının yakıt ekonomisine etkilerinin kavranması,
2. Aktarma organlarının ve sürüş şartlarının yakıt ekonomisine etkilerinin anlaşılması,
Dersin İçeriği Benzin motorlarında yakıt ekonomisi ? Dizel motorlarında yakıt ekonomisi ? Transmisyon ve aktarma organlarının yakıt ekonomisine etkileri ? Taşıt aerodinamiği ve dizaynının yakıt ekonomisi ile ilişkileri ? Yakıt ekonomisi problemleri
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Benzin ve dizel motorlarında yakıt ekonomisine etki eden parametrelerin bilinmesi Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma,
2 Sürüş esnasında taşıta etki eden dirençlerin yakıt ekonomisine etkilerinin kavratılması Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Yakıt sarfiyatının ölçülmesi
2 Motor özelliklerinin yakıt sarfiyatına etkileri
3 Karışım Hazırlama-Karışımın özellikleri
4 Motor dışındaki kısımların yakıt sarfiyatına etkileri
5 Taşıt aerodinamiği-aracın kullanım şeklinin etkisi
6 Isınma ve Rejim sıcaklığında yakıt sarfiyatı
7 Şehir içi ve şehir dışı yollarda yakıt sarfiyatı
8 Yakıt tasarrufu için alınabilecek önlemler
9 Taşıt yapımcısı tarafından uygulanacak önlemler
10 Kullanıcıların uygulayacağı önlemler
11 Taşıt ağarlığının yakıt sarfiyatına etkisi
12 Yıliçi sınavı
13 Elektronik kontrol sistemlerinin önemi
14 Konuların özet tekrarı ve tartışma
Kaynaklar
Ders Notu 1. ?Fuel Economy: in Road Vehicles Powered by Spark Ignition Engines?, John C. Hilliard, George S. Springer, Springer Press 1984,
2. ?Tires And Passenger Vehicle Fuel Economy?, Transportation Research Board Special Report 286, 2006.
Ders Kaynakları ?İçten Yanmalı Motorlar?, Öz, İ.H., Borat, O., Sürmen, A., Birsen Yayınevi, 2003.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 30
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 10 10
Ödev 1 15 15
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 142
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,68
Dersin AKTS Kredisi 6