Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İçten Yanmalı Motorlarda Karışım Teşkili OTO 512 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MURAT KARABEKTAŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı İçten yanmalı motorlarda önemli bir süreci oluşturan karışım oluşturma ile ilgili lisan üstü seviyedeki bilgilerin öğrencilere kazandırılması
Dersin İçeriği İçten yanmalı motorlarda karışım hazırlanması, yakıtların özellikleri ve karışım oluşumuna etkileri, benzin motorlarında karışım oluşturulması (direkt silindire püskürtme, çok noktalı püskürtme, elektronik yakıt püskürtme sistemleri ile karışım oluşturulması), dizel motorlarında karışım oluşturulması, hava-yakıt oranları ve karışım çeşitleri, püskürtme olayının incelenmesi, yakıt demetinin oluşumu ve yapısı, yanma odaları (direkt püskürtmeli yanma odaları, bölünmüş yanma odaları), yanma odası yapısının ve geometrisinin karışım oluşumuna etkileri, içten yanmalı motorlarda karışım oluşturan sistemlerin performans ve emisyona etkileri yönünden değerlendirilmesi
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İçten yanmalı motorlarda karışım olumunun gereğini, önemini ve prensiplerini tanımlar Anlatım, Soru-Cevap,
2 Benzin motorlarında karışım teşkilini açıklar Soru-Cevap, Anlatım,
3 Dizel motorlarında karışım teşkilini açıklar Soru-Cevap, Anlatım,
4 Püskürtme işlemi, ve yakıt demeti oluşumunun açıklar Soru-Cevap, Anlatım,
5 Yanma odalarının karışım oluşumuna etkilerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap,
6 Karışım oluşumunun performans ve emisyona etkilerini açıklar Soru-Cevap, Anlatım,
7 Karışım teşkili ile ilgili problemleri çözer Anlatım, Gezi / Gözlem,
8 Farklı karışım sistemlerini karşılaştırır Soru-Cevap, Anlatım,
9 Motorlardaki farklı karışım sistemlerini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 İçten yanmalı motorlarda karışım hazırlanması, temel kavramlar
2 Yakıtların özellikleri ve karışım oluşumuna etkileri
3 Benzin motorlarında karışım oluşumu, direkt silindire püskürtme sistemleri
4 Benzin motorlarında karışım oluşumu, çok noktalı püskürtme
5 Elektronik yakıt püskürtme sistemleri ile karışım oluşumu
6 Dizel motorlarında karışım oluşturulması
7 Dizel motorlarında karışım oluşturulması
8 Hava-yakıt oranları ve karışım çeşitleri
9 Püskürtme olayının incelenmesi, yakıt demetinin oluşumu ve yapısı
10 ARA SINAV
11 Yanma odaları
12 Yanma odası yapısının ve geometrisinin karışım oluşumuna etkileri (direkt püskürtmeli yanma odaları
13 Yanma odası yapısının ve geometrisinin karışım oluşumuna etkileri (bölünmüş yanma odaları)
14 İçten yanmalı motorlarda karışım oluşturan sistemlerin performans ve emisyona etkileri yönünden değerlendirilmesi
Kaynaklar
Ders Notu 1- İçten Yanmalı Motorlar, Safgönül,B.,Ergeneman ,M.,Arslan,E., Soruşbay,C.,Birsen yayınevi,1995

2- İçten Yanmalı Motorlar , Borat O. , Balcı M., Sürmen A.,TEV yayınları ,1995

3- Internal Combustion Engine Fundamentals., Heywood JB., McGraw-Hill Book company,1988
Ders Kaynakları 1- Internal Combustion Engine Handbook. Basshuysen RV., Schafer F. SAE International ,2004

2 -Engineering Fundamentals of the Internal Combustion Engine ,Willard W .Pulkbarek ,Prentice Hall inc.,1997
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 60
1. Kısa Sınav 10
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 3 6
Ödev 1 8 8
Final 1 8 8
Toplam İş Yükü 139
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,56
Dersin AKTS Kredisi 6