Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
İletişim Tarihi ILT 108 2 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET GÜZEL
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi IŞIL ŞİMŞEK, Doç.Dr. MEHMET GÜZEL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

İletişim tarihi dersinde tarih öncesi dönemden günümüze kadar geçen tarihsel dönemlerde iletişim araç ve sistemlerinin geçirmiş oldukları değişim ve dönüşümler dönemin koşullarıyla bir arada verilerek iletişimin bu değişim ve dönüşümlerdeki rolü ve etkisinin daha görünür hale getirilmesi amaçlanmaktadır.

 

Dersin İçeriği

İletişim tarihi dersinde öğrencilere tarih öncesi ilk iletişim biçimlerinden başlayarak günümüze kadar iletişim alanında yaşanan değişim ve dönüşümler dönemsel aşmalar ekseninde siyasi, ekonomik ve kültürel değişimlerle ilişkilendirilerek işlenmektedir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 İletişim ve tarih arasındaki ilişkiyi açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
2 İlk haberleşme biçimlerini sıralar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
3 İletişim araçlarının ortaya çıkış koşulları hakkında fikir sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
4 Teknolojik gelişmeler ve iletişim araçlarına olan etkilerini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, kaynaklara ilişkin bilgilendirme, iletişim tarihi dersinin anlatımına ilişkin metodolojik giriş
2 Prehistorik dönemler ve iletişimi kullanma biçimleri
3 Antik dönemlerde iletişim (Mısır, Mezopotamya, Grek ve Fenike Uygarlıkları)
4 İmparatorluklar dönemi sözlü kültürden yazılı kültüre geçiş
5 Orta Çağ: Bilgi ve enformasyonda kilisenin merkezi konumu ve sosyal yapılara etkisi
6 Reformun Avrupa'da yarattığı etki, matbaanın bulunması, Kıta Avrupa'sı ve Yeni Dünya'da bilgi temelli merkezileşme
7 Sanayi Devrimi: iletişim ve ulaşım sistemlerinin birbirinden ayrılması (telefon, telgraf, telsiz)
8 Ara Sınav
9 Gazetelerin ortaya çıkışı, enformasyonel ve bulvar basını
10 Fotoğraf ve fotoğraf ajansları, sinemanın ortaya çıkışı
11 Kitle iletişimi ve Radyo
12 Kitle iletişimi ve Televizyon
13 Web ortamına geçiş: Yeni medya, sosyal medya
14 İnternetin kitlesel kullanımı, iletişim ve küreselleşme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Topuz, Hıfzı. Türk Basın Tarihi, Remzi, İstanbul (2003)

Orhan, Koloğlu. (2006) Osmanlı'dan 21. Yüzyıla Basın Tarihi. Pozitif Yay. İst

Ahmet Emin Yalman, Modern Türkiye'nin Gelişim Sürecinde Basın (1831-1913)

Childe, Gordon. Tarihte neler oldu?, çev. A. Şenel ve M. Tunçay, İstanbul: Alan 1993.

Jean-Noel, Jeanneney. Başlangıcından Günümüze Medya Tarihi, çev. Esra Atuk, İstanbul: YKY.,1998.

Alemdar, Korkmaz. İletişim ve Tarih. Ankara: Ümit Yayıncılık, 2001.

David Crowley, Paul Heyer, İletişim Tarihi, Ankara: Phoenix Yayınları 2010.

Asa Briggs, Peter Burke, Medyanın Toplumsal Tarihi, İstanbul: Kırmızı Kitabevi 2011

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. X
2 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir.
3 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. X
4 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. X
5 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir.
6 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir.
7 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. X
8 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. X
9 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. X
10 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir.
11 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir.
12 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir.
13 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir. X
14 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir. X
15 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir.
16 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir.
17 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir. X
18 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir.
19 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır.
20 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder. X
21
22 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir. X
23 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir.
24 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler.
25 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir.
26 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir.
27 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir. X
28 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. X
29
30
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
2. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 3 3
Final 1 3 3
Kısa Sınav 3 3 9
Ödev 1 4 4
Toplam İş Yükü 131
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,24
Dersin AKTS Kredisi 5