Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Bilimsel Çalışmalarda Hayvan Kullanımı SAU 906 0 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HÜSEYİN ÇAKIROĞLU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Konu ile ilgili yasal mevzuat,

Deney Hayvanları Kullanım Sertifikası Eğitim Programına Dair Genelge (2017/7) içerisindeki 'Mevzuat, Etik, Hayvan Davranışları ve 3R' konularındaki eğitim hedefleri

 

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Dersi seçen öğrencilerin entelektüel ve akademik gelişimine katkıda bulunmak

Dersin İçeriği

Geçmişten günümüze hayvan kullanımının bilimdeki yeri, geçmişten günümüze hayvan haklarındaki gelişmeler, ilgili yasaların kronolojik gelişimi, konuya etik yaklaşımlar.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Geçmişten günümüze hayvan kullanımının bilimdeki yeri Anlatım, Soru-Cevap,
2 geçmişten günümüze hayvan haklarındaki gelişmeler ve deneysel çalışmanın mantığı Anlatım,
3 bilimsel çalışmada hayvan kullanımına etik ve yasal yaklaşım Anlatım,
4 bilimsel çalışmalarda standardizasyonun önemi Rol Oynama,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Hayvan Deneyleri tarihçesi
2 Corpus Hippocraticum ve sonrasında anatomik çalışmalar google
3 Galen ve Sonrasında Fizyolojik Çalışmalar google
4 Neden hayvan deneyi? http://dergipark.gov.tr/download/article-file/25384
5 Deney hayvanları ile ilgili mevzuat resmi gazete
6 Hayvan Hakları Evrensel Bildirgesi
7 Dünyada Yasaların Kronolojisi google
8 Kronolojik Sırayla Türkiye’de Mevzuat resmi gazete
9 ödev paylaşımı
10 ETİK, 3R, 4R,5R Kavramları
11 Etik kurul mevzuatı, çalışması ve görev alanları HAYVAN DENEYLERİ ETİK KURULLARININ ÇALIŞMA USUL VE ESASLARINA DAİR YÖNETMELİK
12 Deneysel Çalışmaların Projelendirilmesi ve Etik Kurul Başvuru Süreci
13 Deney Hayvanları Araştırma Merkezlerinin Kuruluş ve İşletmesi
14 Alternatif yöntemler
Kaynaklar
Ders Notu

İlk dersten sonra bir önceki dersten itibaren paylaşılacaktır.

Ders Kaynakları

Deney Hayvanları Kullanım Sertifikası Eğitim Programına Dair Genelge (2017/7) içerisindeki 'Laboratuvar işleyişi (temizlik, güvenlik, çalışma sağlığı)' başlığındaki biyogüvenlik hedefleri kaynak olarak belirlenmiştir.

Sıra TIP BÖLÜMÜ Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir.
2 Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur
3 Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir
4 Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir
5 Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır
6 Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır
7 İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir.
8 Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır
9 Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler
Sıra TIP FAKÜLTESİ Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir.
2 Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur
3 Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir
4 Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir
5 Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır
6 Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır
7 İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. X
8 Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır
9 Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
2. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ödev 1 8 8
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 6 96
Final 16 2 32
Toplam İş Yükü 136
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,44
Dersin AKTS Kredisi 5