Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Kültürümüzde Hadis SAU 151 0 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERDİNÇ AHATLI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Anadolu ve Rumeli´de yaşayan Müslümanların kültür yapısı üzerinde sünnetin ve hadisin tesiri hakkında bilgilendirmek

Dersin İçeriği

Bu derste aslı bir hadis veya sünnette bulunup kültürümüzde yer alan bazı uygulamaların örnekleri verilecek ve bunların açıklamaları yapılıp hadis kaynaklarındaki yerlerine işaret edilecektir. Misafiri dış kapıya kadar uğurlamak, yeni elbise giyene söylenen sözler, ölünün arkasından kötü konuşmamak, ekmeğe hürmet göstermek misal olarak verilebilir.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Kur´an-Sünnet birlikteliğini kavrar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Hadis-Sünnet ilişkisini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Kültür ve medeniyetin şekillenmesinde hadislerin rolünü tespit eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Sünnetin bireysel ve toplumsal fonksiyonunu değerlendirir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Hadislerin kültür haline gelişini analiz eder Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
6 Atasözü ve deyimlerimizdeki hadis etkisini çözümler Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Hadis ve Sünnet
2 Toplum ve Din
3 Kültür, Medeniyet ve Kültür Değişmeleri
4 Müslüman Bir Toplumun Kültüründe Sünnet
5 Sünnet ve Kur´an, Kur´an´ın Açıklayıcısı Olarak Sünnet
6 Sünnetin Ferdi Şekillendirmesi I
7 Sünnetin Ferdi Şekillendirmesi II
8 Sünnetin Toplumu Şekillendirmesi I
9 Sünnetin Toplumu Şekillendirmesi II
10 Hadislerde Türkler
11 Hadislerin Türk Atasözlerine Etkisi
12 Geleneğimizden hadis ve sünnete örnekler I
13 Geleneğimizden hadis ve sünnete örnekler II
14 Geleneğimizden hadis ve sünnete örnekler III
Kaynaklar
Ders Notu

AHATLI, Erdinç, Kültür Yapımızda Hadisler, İstanbul 2011

Ders Kaynakları

1. Başaran, Selman, Hadislerin Türk Atasözlerine Etkisi, Bursa 1994
2. Esed, Muhammed, Yolların Ayrılış Noktasında İslam, trc. Hayreddin Karaman, İstanbul 1986
3. Farukî, İsmail L. Lâmia, İslam Kültür Atlası, İstanbul 1991 (Sünnet bölümü)
4. İz, Mahir, Din ve Cemiyet, İstanbul 1979
5. Özafşar, M. Emin, Hadis ve Kültür Yazıları, Ankara 2005
6. Fueck, Johann W, "Hadisçiliğin İslamî Geleneğin Oluşumundaki Rolü", HTD, c.I, sy. 2, yıl 2003, s. 145-165
7. Schimmel, Annemarie, "Müslüman Hayatının ve Düşüncesinin Bir Merkezi Olarak Hz. Muhammed", Tasavvuf, 2002/9, s. 395-415
8. Ülken, H. Ziya, "Anadolu Örf ve Adetlerinde Eski Kültürün İzleri" AÜİFD, Ankara 1969, sy. 17
9.Yılmaz, Hayati., Toplumsal Dönüşümde Sünnet, İstanbul 2004

Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 5 5
Kısa Sınav 2 2 4
Ödev 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 115
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,6
Dersin AKTS Kredisi 5