Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hz. Peygamberin Hadisleri SAU 159 0 2 + 0 2 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. HAYATİ YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Hz. Peygamber´in söz ve fiilleri hakkında özgün metinlerden hadislerin okunması ve anlaşılması konusunda birikim kazandırmak.

Dersin İçeriği

 Bu derste Hadis ve Sünnetin önemi üzerinde durulmakta, Hadis kitaplarından seçilmiş örnek hadislerin okunup yorumlanma çalışmaları yapılmaktadır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sünnetin dindeki yerini tahlil eder. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Temel hadis kitaplarını rivayet özellikleri açısından karşılaştırır Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Hadis metninin Türkçeye çevirisi konusunda tecrübe kazanır Anlatım, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap,
4 Metin anlama metodlarını uygular Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Hadisin klasik ve güncel yorumlarının sentezini yapar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 Sünnetin kişisel ve toplumsal değerlerin kazanılmasındaki rolünü tahlil eder Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
7 Toplumsal davranış kuralları açısından hadislerdeki verileri değerlendirir. Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
8 Sünnetin sosyal ve fizik çevreye bakışını yorumlar Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş: Hadis ve sünnetin önemi, anlaşılması, Kur´an ve sünnete bağlılık, Kur´an ve sünnet bütünlüğü
2 Niyet, İlim, İman
3 Ameller ve Amellerde Ölçü I
4 Ameller ve Amellerde Ölçü II
5 Kişisel Değerler: Doğruluk, Güvenilirlik, Tövbe, İstiğfar, Takva, Murakabe
6 Toplumsal Değerler: Dünya, zühd, çalışma, cihad
7 Toplumsal Değerler ve İlişkiler: Selam, Kelam, Gıybet
8 Toplumsal Değerler ve İlişkiler: Sabır, Haset, Kibir
9 Dua
10 Görgü Kuralları: Yeme-İçme, Giyme,
11 Görgü Kuralları: Uyku, Rüya, Hasta Ziyareti, Cenaze, İsti´zan
12 Sosyal Çevre: Yönetim, Evlilik ve Aile
13 Sosyal Çevre: Akraba, Komşu, Fakirler, Yetimler, Misafirler
14 Fizik Çevre: Çevreyi Koruma, Bitkiler, Hayvanlar, Dağlar
Kaynaklar
Ders Notu

Aydınlı, Abdullah, Seçilmiş Hadisler

Ders Kaynakları

Nevevi, Riyazu´s-Sâlihîn tercüme ve şerhleri

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İlahiyat alanında temel kavramları kavrar, kavramlar arası ilişkilere hâkimdir. X
2 Bir yabancı dili kullanarak İlahiyat alanında kuramsal ve uygulamalı bilgileri izler ve ilgili alandaki uzman ve uzman olmayan kişi ve kuruluşlarla bu bilgileri paylaşır. (Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde). X
3 Edindiği ilahiyat bilgisinin gerekleri doğrultusunda tutum ve davranışlarıyla topluma örnek olacak davranışlar sergiler. Sosyal ve kültürel hakların evrenselliğini destekler, sosyal adalet bilinci kazanır, tarihi ve kültürel mirasa sahip çıkar. X
4 Klasik ve güncel dini meseleleri saptama, tanımlama, eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisine sahiptir; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçer ve uygular. X
5 İlahiyat alanındaki bilgi ve beceriler ile alandaki sorunlara yönelik bilimsel yöntemlerle ortaya konulmuş çözüm önerilerini ilgili kişi ve kurumlarla çeşitli iletişim araçları vasıtasıyla paylaşır. X
6 Dini anlayış ve uygulamaların evrensel ve toplumsal boyuttaki (güvenlik, sağlık, iktisat, çevre, vb.) etkileri ve hukuksal sonuçları hakkında farkındalık sahibidir. X
7 Sorumluluğu altındakilerin öğrenme gereksinimlerini belirler, öğrenme süreçlerini yönetir ve kişisel, mesleki alandaki gelişimlerine yönelik etkinlikleri planlar. X
8 İlahiyat alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitaplarına, uygulama araç-gereçlerine ve bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerine dair sahip olduğu kuramsal ve uygulamalı bilgileri eğitim-öğretim, araştırma ve topluma hizmet alanlarında kullanır. X
9 Değişen hayata ve yeniliğe karşı açık tutuma sahiptir; toplumsal, ekonomik, yasal ve siyasal gelişmelerden haberdardır. X
10 Toplumsal alanda karşılaşılan karmaşık dini meseleleri çözmek için bireysel inisiyatif alarak bağımsız çalışır veya ekip üyesi olarak sorumluluk alır. X
11 İlahiyat alt dalları ve diğer bilim alanları ile ilişki kurarak disiplinler arası araştırma -inceleme, yorum ve analiz yapar. X
12 Alanındaki çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılır; yaşam boyu öğrenmeye ve sorgulamaya ilişkin olumlu tutum geliştirir. X
13 İlahiyat alanındaki bilgilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, sonuçların duyurulması ve kullanılması aşamalarında toplumsal, kültürel, bilimsel ve ahlakî değerleri gözetir. X
14 İlahiyat alanı için uygun araçları seçer, kullanır, geliştirir ve alanın gerektirdiği bilgi ve bilişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Kısa Sınav 5
1. Ödev 20
2. Kısa Sınav 5
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 2 32
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ara Sınav 1 2 2
Kısa Sınav 2 4 8
Ödev 1 5 5
Final 1 5 5
Toplam İş Yükü 116
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,64
Dersin AKTS Kredisi 5