Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Alternatif Medya GZT 006 0 2 + 1 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SAFİYYE NİLÜFER PEKŞEN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Alternatif medya tanımı, kavramları ve tartışmalarınıaktarmak bu dersin ana amacıdır. Günümüzün tek alternatifmedyası haline gelen yeni medyanın sunduğu imkanlar veproblemleri toplumsal, siyasal ve ekonomik bağlamdaişlemek dersin ana konularını oluşturmaktadır.

Dersin İçeriği

Alternatif medyanın tarihsel gelişimi ve ilk örneklerinin (broşürler, manifestolar, el ilanları vb.) tartışılması ve temellendirilmesinin ardından Türkiye’den ve dünyadan örneklerle, kitle iletişim teknolojilerinde yaşanan yeniliklerle birlikte alternatif medya ortamlarının doğuşu, yayılması ve gelişimi tartışılmaktadır. Medya ve demokrasi ilişkisi, çok seslilik ve katılımcı medya ortamlarının modern toplumlardaki önemi bu derste işlenmektedir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Alternatif Medya Kavramı, Tarihi, Ölçütleri, Önemi ve Alanları
2 Ana Akım Medya Karşılaştırması ve Farkları
3 Alternatif Medya ve Yeni Medya İlişkisi
4 Alternatif Medyanın Bireysel ve Toplumsal Etkileri
5 Alternatif Medyanın Siyasal ve Kültürel İşlevleri
6 Alternatif Medyanın Ekonomik Modelleri
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Oryantasyon / Medya – Teknoloji İlişkisi
2 Alternatif Medya Kavramı, Ölçütleri, Tartışmaları, Önemi ve Çeşitleri
3 Alternatif Medya Tarihi ve Bugünü
4 Alternatif Medya ile Ana Akım Medya Karşılaştırması
5 Günümüzün Alternatif Medyası: Yeni Medya 1 (Veri ve Algoritma)
6 Vize Arası
7 Günümüzün Alternatif Medyası: Yeni Medya 2 (Veri ve Ağ Toplumu)
8 Alternatif Medyanın Bireysel ve Toplumsal Etkileri
9 Alternatif Medyanın Siyasal ve Kültürel İşlevleri
10 Alternatif Medyanın Ekonomik Modelleri
11 Alternatif Medyanın Sorunları
12 İnteraktif Sunum 1
13 İnteraktif Sunum 2
14 Final Sınavı
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Pavlik John, Yeni Medya ve Gazetecilik, Phoneix Yayınları

Maigret Eric, Medya ve İletişim Sosyolojisi, İletişim Yayınları

Jenkins Henry, Cesur Yeni Medya, İletişim Yayınları

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir.
2 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir.
3 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar.
4 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir.
5 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir.
6 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir.
7 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir.
8 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir.
9 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir.
10 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir.
11 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir.
12 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir.
13 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir.
14 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir.
15 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir.
16 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir.
17 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir.
18 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir.
19 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır.
20 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder.
21
22 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir.
23 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir.
24 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler.
25 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir.
26 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir.
27 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir.
28 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar.
29
30
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
2. Ödev 30
1. Proje / Tasarım 10
2. Proje / Tasarım 10
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)