Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Medyanın Ekonomi Politiği GZT 029 0 3 + 0 3 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. MEHMET GÜZEL
Dersi Verenler Doç.Dr. MEHMET GÜZEL,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Bu derste öğrencilerin, iletişim ve medya alanının ekonomik ilişkiler ve politik aktörlerden bağımsız bir yapı olarak değerlendirileyemeceğine yönelik bakış açısı kazanmaları amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Derste, ekonomi politiğin temel kavramları ve kuramları açıklanarak, Türkiye'deki medya endüstrisindeki yapılanmalar detaylı bir şekilde ele alınacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Ekonomi politiğin tarihsel gelişimini bilir Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 İletişim alanına ekonomi politik perspektiften bakar Anlatım, Beyin Fırtınası,
3 Türkiye medyasının ekonomi politik analizini yapar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı ve okuma listesinin paylaşılması
2 Giriş; İletişim, ekonomi politiğin konusu ve yöntemi
3 Ekonomi Politiğin Temsilcileri: Herbert Schiller’in ‘Medyada Amerikan Hegemonyası’ yaklaşımı- Herman ve Chomsky’nin ‘Haber Medyasının Ekonomi Politiği’ yaklaşımı
4 Avrupa’da Ekonomi Politik Yaklaşım: P. Golding ve Murdock- N. Garnham- A. Mattelart- C. Fuchs
5 İletişim ve İdeoloji I: A.Gramsci ve Hegemonya Yaklaşımı-L.Althusser ve Devletin İdeolojik Aygıtları
6 Türkiye medyasının ekonomi politik analizine giriş: Medya Gruplarının Doğuşu 1980-2000
7 Ara Sınav
8 Türkiye'de Medyanın Yapısal Dönüşümü: 2000-2020-Siyasetle ilişkiler-Dönüm Noktaları- Aktörler
9 İletişim ve İdeoloji II: Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi-İngiliz Kültürel Çalışmalar Okulu
10 D. Smythe: Reklamlar ve İzleyici Emtiası Facebook- Google Youtube-dijital platformlar
11 Örnek Olaylarla Medya Analizleri
12 Örnek Olaylarla Medya Analizleri
13 Örnek Olaylarla Medya Analizleri
14 Genel Tekrar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Tonak, A. (2007) Aman Piyasalar: İktisat, Küreselleşme ve Medya, İstanbul: Kalkedon

Özsever, A. (2004) Tekelci Medyada Örgütsüz Gazeteci, Ankara: İmge.

Wayne, M. (2008) Marksizm ve Medya Araştırmaları, İstanbul: Yordam

Yaylagül, Levent (2006). Kitle İletişim Kuramları, Ankara: Dipnot Yayınları

Adaklı, Gülseren (2006). Türkiye’de Medya Endüstrisi. Ankara: Ütopya Yayınları

Kejanlıoğlu, Beybin. Türkiye'de Medyanın Dönüşümü. Ankara, İmge Kitapevi, 2004

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 1.1. İletişim bilimine ve gazetecilik mesleğine ilişkin temel kavramları ve ilkeleri bilir. X
2 1.2. Haber değerine sahip bilgiye erişim yöntemlerini, haber toplama ve yazmayı bilir.
3 1.3. Gazeteciliğin tarihsel bilgisini ve teknolojik gelişmelerin etkisiyle geldiği noktayı kavrar. X
4 1.4. Gazeteciliğin yapısal, yönetsel ve teknik özelliklerini bilir. X
5 1.5. Haber kaynaklarını değerlendirmeyi ve haber kaynaklarının sınıflandırılmasını bilir.
6 1.6. Farklı habercilik türlerine ilişkin bilgi sahibidir. X
7 1.7. Küreselleşme ekseninde iletişimin ulusal, uluslararası ve kültürlerarası boyutlarını bilir. X
8 1.8. İletişim araçlarının toplumsal etkilerini, araştırma ve analiz yöntemlerini bilir. X
9 1.9. Gazetecilik mesleğinin hukuki, siyasi, ekonomik, tarihi, kültürel ve sosyolojik boyutlarını bilir. X
10 2.1. Geleneksel medya ve yeni medya mecralarında içerik üretme, yayınlama beceresine sahiptir.
11 2.2. Haber kaynaklarına erişim ve ürettiği haberi doğrulama becerisine sahiptir.
12 2.3. Gazeteciliğin mesleki sorunlarını tanımlama ve bu sorunlara ilişkin açıklama getirebilme becerisine sahiptir.
13 2.4. Eleştirel bakış açısıyla medya içeriklerini değerlendirebilme becerisine sahiptir.
14 2.5. İletişim teknolojilerini takip etme ve üretim süreçlerinde etkin kullanabilme becerisine sahiptir.
15 2.6. Özdenetim ve editoryal kontrol yapabilme donanımına sahiptir.
16 2.7. Fotoğrafı çekme, düzenleme ve mizanpaj yapabilme becerisine sahiptir.
17 2.8. Bilimsel bir araştırmayı tasarlama, yürütme ve sonuçlarını raporlaştırma becerisine sahiptir.
18 2.9. Edindiği kuramsal bilgiyi mesleki uygulamalarda kullanabilme becerisine sahiptir.
19 3.1. Gazetecilik ve habercilik alanında bireysel ve ekip çalışmaları gerçekleştirerek sorumluluk alır.
20 3.2. Gazetecilik ve habercilik alanında yaşanan teknolojik gelişmeleri takip eder.
21
22 3.3. Medya teknolojilerini etkin kullanma yetkinliğine sahiptir.
23 3.5. Gazeteciliğin farklı uzmanlık alanları için haber üretir.
24 3.4. Gazetecilik ve habercilikle ilgili fikirlerini, sorunlara ilişkin çözüm alternatiflerini bilimsel verilerle destekler. X
25 3.6. Zaman sınırlamasıyla çalışma, düşünme, yazma ve hızlı karar verme yetkinliğine sahiptir.
26 3.7. Gazete ve haber sitesi tasarlayarak bu ortamlar için içerik üretir.
27 3.8. Kendisini en uygun şekilde ifade edebilme ve etkili iletişim kurabilme yetkinliğine sahiptir.
28 3.9. Medya sektöründeki yeni kavram ve yaklaşımları yakından takip ederek mesleki gelişim sağlar. X
29
30
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
1. Ara Sınav 50
1. Sözlü Sınav 10
1. Performans Görevi (Seminer) 30
Toplam 100
1. Final 50
2. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 126
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,04
Dersin AKTS Kredisi 5