Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Lineer Sistemler Teorisi BSM 605 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. DEVRİM AKGÜN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Haberleşme, kontrol ve sinyal işleme konularında temel oluşturan durum uzayı formlarını öğretmek, durum uzayı formlarını kullanarak kontrol edilebilirlik ve gözlenebilirliği analiz edebilmek, ayrık zaman durum uzayı formları hakkında bilgi sahibi olmak

Dersin İçeriği

Matematiksel notasyonların gözden geçirilmesi, durum denklemleri, geçiş matrisleri ve özellikleri,  kontrol edilebilirlik ve gözlenebilirlik, gerçeklenebilirlik teorisi, giriş-çıkış kararlılığı, kontrol edici ve gözlemleyici formlar

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Haberleşme, kontrol ve sinyal işleme konularında temel oluşturan durum uzayı formlarını öğretmek Anlatım, Soru-Cevap, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
2 Durum uzayı formlarını kullanarak kontrol edilebilirlik ve gözlenebilirliği analiz edebilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
3 Ayrık zaman durum uzayı formları hakkında bilgi sahibi olmak Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sistemlerin Sınıflandırılması
2 Laplas dönüşümü ve transfer fonksiyonları
3 Durum Uzayı Kavramları ve Modelleme
4 Durum Uzayı Kavramları ve Modelleme
5 Durum Uzayı Modellerinin Türetilmesi ve Kanonik Dönüşümler
6 Durum Uzayı Modellerinin Türetilmesi ve Kanonik Dönüşümler
7 Koordinat Dönüşümleri ve Matris Polinomları
8 Lineer Sistem Analizi
9 Ara sınav
10 Lineer Sistem Analizi
11 Lineer Sistem Analizi
12 Doğrusallaştırma ve Ayrıklaştırma
13 Ayrık Sistemlerin Durum Uzayı Modellemesi
14 Ayrık Sistemlerin Durum Uzayı Modellemesi
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

-Linear System Theory, Wilson J. Rugh, Pearson Education; 2nd edition, 1995
-Introduction to Mathematical Systems Theory, Jan Willem Polderman and Jan C. Williems, Springer, 1998.
 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
7 Bilgisayar ve Bilişim alanında özgün bir araştırma sürecini bağımsız olarak tanımlar, tasarlar, uygular, sonuçlandırır ve bu süreci yönetir.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Ödev 20
2. Ödev 20
3. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ödev 4 8 32
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 12 12
Final 1 15 15
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
Dersin AKTS Kredisi 6