Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sanat Tarihinde Üslup Araştırmaları SAN 504 2 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

Lisans Programındaki Sanat Tarihine Giriş dersini almış olmak

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ELA TAŞ
Dersi Verenler Prof.Dr. ELA TAŞ,
Dersin Yardımcıları

Doç. Dr. Ela TAŞ

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Araştırmacının tarihsel süreç içerisinde meydana getirilen kültür varlıkları ve sanat yapıtlarını; dönem, bölge, biçim, malzeme-teknik ve süsleme açısından, sanat tarihi disiplini içerisinde sınıflandırma, karşılaştırma değerlendirme yapabilmesini sağlamak

Dersin İçeriği

Sanatın doğuşu, antikitede mimarlık, resim, heykelin temel ilkeleri, din-sanat ilişkisi, Hristiyan sanatında doğu-batı ilişkileri, sanatta Ortadoğu ve Asya ilişkileri, Türk-İslâm sanatının ilkeleri, sanatta bölgesel etkileşimler, Avrupa ve dünyada Rönesans ve sonrası. anadolun Türk sanatında üslup dönemleri

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sanatın doğuşuna etki eden faktörleri yorumlar Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Gösterip Yaptırma,
2 Din-sanat ilişkisini değerlendirir Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
3 Türk-İslâm sanatının ilkelerini bilir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
4 Resim sanatında kronolojik ve bölgesel gelişimini açıklar Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
5 Avrupa ve dünyada Rönesans ve sonrasının sanat akımlarını değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
6 Alanı hakkında tez konusu önerir Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Gezi / Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş ve tanımlar
2 Tarihsel dönemler (Neolotikten yakınçağa) kronolojisi
3 üslupları doğuran nedenler
4 Din-sanat ilişkisi /sanat ortamları (Ortadoğu-Avrupa)
5 coğrafya ve sanat ilişkisi
6 Güç (Ekonomi ve iktidar) ve sanat ilişkisi
7 Kültürel etkileşimler ve sanat ilişkisi
8 Sanat alanlarına göre Üsluplar (Arkaik, Klasik, Gotik, Rönesans, Barok vb)
9 Mimarlık sanatında üsluplar
10 Heykel sanatında üsluplar
11 Resim/tasvir sanatında üsluplar
12 Doğu ve batı üslupları
13 Sunumlar
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim üyesi tarafından verilecektir.

Ders Kaynakları

KANTEV, D., The Symbol of the Beast the Animal-Style Art of Eurasia, New York, 1957.
D.T. Rice., Art of the Byzantine Era, London, 1963.
BELENLTSKY, A., Central Asia,Geneva,1968.
ARSEVEN Celal Esad.,Türk Sanatı Tarihi: Menşeinden Bugüne Kadar Mimari, Heykel, Resim, Süsleme ve Tezyini Sanatlar,İstanbul: Maarif Basımevi,1971.
Chatzidakis, M. Studies in Byzantine Art and Archeology, London,1972.
AREL Ayda.,18 .Yüzyıl İstanbul Mimarisinde Batılılaşma Süreci, İstanbul,1975
Pevsner, N, , Ana Çizgileriyle Avrupa Mimarlığı, İstanbul,1977
ESİN, E., İslamiyetten Önceki Türk Kültür Tarihi ve İslama Giriş,İstanbul,1978.
Gombrich, EH., Sanatın Öyküsü, İstanbul,1980.
Bryer, A.-Winfield, D., The Byzantine Monuments and Topography of the Pontos, Washigton D.C.1985.
ASLANAPA Oktay., Türk Sanatı,İstanbul: Remzi Kitabevi, 1984
ASLANAPA Oktay., Osmanlı Devri Mimarisi,İstanbul: İnkılap Kitabevi, 1985.
Belting, H. The End of the History of Art, The University of Chicago Press. (Pp.1-63), 1987
Grabar, Oleg ,İslam Sanatının Oluşumu, İstanbul, 1988.
Schapiro, M. Theory and Philosopy of Art: Style, Artist, and Society, New York. (Pp. 51–101.), 1994.
Hillenbrand, Robert ,Islam Sanatı ve Mimarlığı (Çev. Ç. Kafescioğlu), İstanbul, 2005.

Selçuk MÜLAYİM, Sanat Tarihi Metodu, İstanbul 1995

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimini çizer X
3 Sanatsal üsluplar ve ayırt edici özelliklerini kavrar X
4 Kültür varlıklarımızın özellikleri ve dünya sanat tarihine katkılarını sorgular X
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade eder X
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır X
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünür X
8 Modern ya da tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirir X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 30
1. Ara Sınav 70
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 17 17
Kısa Sınav 1 9 9
Ödev 1 30 30
Final 1 22 22
Toplam İş Yükü 158
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,32
Dersin AKTS Kredisi 6