Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Orta Asya Türk Sanatı SAN 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

İslamiyet Öncesi Türk Sanatı

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ERKAN ATAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Proto Türk topluluklarından itibaren Türkler in İslamiyet e geçişine kadar geçen süre içerisinde sanat anlayışlarındaki değişimlerin ve etkileşimlerin öğrenilmesi.

Dersin İçeriği

İslam öncesi Türk sanatının (mimari ve el sanatları), İslamın kabulünden sonraki Türk sanatınaı etkinlikleri (mimari ve el sanatları) incelenerek üslup değerlendirmeleri yapılacaktır.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Orta Asya Türk Sanatının sınırlarını tanımlar Anlatım, Soru-Cevap,
2 İlgili kaynakları kullanır Soru-Cevap, Eğitsel Oyun,
3 Coğrafi bölgelere göre sanat eserlerini ilişkilendirir Bireysel Çalışma, Örnek Olay,
4 Alanıyla ilgili araştırma projesi önerir Gözlem,
5 Orta Asya Türk Sanatını kendi bütünlüğü içinde karşılaştırarak değerlendirir Tartışma, Gösterip Yaptırma,
6 Orta Asya Türk Sanatının üslup özelliklerini bilir Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Giriş
2 Kaynaklar
3 Proto Türk Kültürleri
4 İskit sanatı
5 Hun sanatı
6 Göktürk Sanatı
7 Uygur sanatı
8 Uygur sanatı
9 Avar, Kuman, Kıpçak ve Peçenek sanatı
10 Üslup değerlendirmesi
11 Sunum hazırlama
12 Çevre kültürlerle karşılaştırma
13 Günümüz sanatlarına yansımaların tespiti
14 Değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu

Öğretim üyesi tarafından verilecektir

Ders Kaynakları

KANTEV, D., The Symbol of the Beast the Animal-Style Art of Eurasia, New York, 1957.
JETTMAR, K., Art of the Steppes, Methuen, Londra,1967.
BELENLTSKY, A., Central Asia,Geneva,1968.
ESİN, E., İslamiyetten Önceki Türk Kültür Tarihi ve İslama Giriş,İstanbul,1978.
BUSSAGLI, M., Central Asian Painting from Afghanistan to Sinkiang,Geneva,1979
FETTICH, N., Hunların Arkeolojik Hatıraları,Attila ve Hunları(Çev.Şerif Boştav),Ankara,1982,s.195-225.
ÖGEL, B., İslamiyetten Önce Türk Kültür Tarihi Orta Asya Kaynak ve Buluntularına Göre,Ankara,1983(2.Baskı)
ÇORUHLU, Y., Erken Devir Türk Sanatının ABCsi, Kabalcı Yay., İstanbul,1998
ÇORUHLU, Y., Hun Sanatı,Türkler (Edit:H.C.Güzel-K.Çiçek-S.Koca),C.12,Yeni Türkiye Yayınevi,Ankara,2002,s.54-76.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir X
2 Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimini çizer X
3 Sanatsal üsluplar ve ayırt edici özelliklerini kavrar X
4 Kültür varlıklarımızın özellikleri ve dünya sanat tarihine katkılarını sorgular X
5 Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade eder X
6 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır X
7 Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünür X
8 Modern ya da tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirir X
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 50
1. Kısa Sınav 30
1. Ödev 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 2 32
Ara Sınav 1 15 15
Kısa Sınav 1 8 8
Ödev 1 25 25
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,92
Dersin AKTS Kredisi 6